Sunday, April 28, 2024
9.3 C
Calgary

هشدار RBC درباره آینده تیره قیمت مسکن در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش جدید RBC چنانچه قیمت مسکن بطور ناگهانی و غیرمنتظره فرو نریزد، احتمالا برای درست شدن شرایط و ارزان شدن مسکن به سال‌ها تلاش هماهنگ نیاز داریم.

گزارش سه‌ماهه دوم 2023 نشان می‌دهد که قیمت بالای مسکن موجب بروز مشکلات بسیار در سراسر کشور شده است. این گزارش هشدار می‌دهد که روند بازگشت قیمت‌ها به ارقام پایین‌تر احتمالا با سرعت کم انجام خواهد شد.

بگفته RBC پیش‌‎نیاز ایجاد هرگونه تغییر در بحران کنونی مسکن افزایش چشمگیر عرضه در بازار است. با اینحال ایجاد این تغییر را زمان‌بر می‌خواند و معتقد است حتی اگر خانه‌های جدید ساخته شوند هزینه‌های رو به رشد ساخت‌و‌ساز همچنان مسکن را از دسترس کانادایی‌ها خارج خواهد کرد.

آرزوی دور از دسترس خانه‌دار شدن

این گزارش پیشبینی می‌کند که همزمان با مشکلات ناشی از نرخ‌های بالای بهره که گریبان بسیاری از مالکین را گرفته است، خریداران باید با نرخ‌های بسیار بالای مسکن هم دست و پنجه نرم کنند.

در بخشی از گزارش آمده: “به باور ما این فشارها رونق بازار معاملات مسکن را کاهش داده است و نشانه‌های آن را طی تابستان اخیر در آنتاریو و بریتیش‌کلمبیا دیدیم. بازار این دو منطقه برای ماه‌ها به دلیل وجود تقاضا همچنان داغ بود، اما اکنون بسیاری از خریداران دیگر قادر به خرید خانه در ونکوور و تورنتو نیستند.”

به گفته RBC ما هنور درگیر اثرات ناشی از گران شدن مسکن هستیم که پاندمی در ایجاد آن نقش کلیدی داشت.

وضعیت در بازارهای بزرگ مسکن کانادا چطور است؟

ونکوور: تمام امیدها برای بهتر شدن شرایط در بازار مسکن ونکوور پس از افزایش دوباره قیمت‌ها در سه‌ماهه دوم سال بر باد رفت. در این مدت قیمت خانه پس از افت نسبی طی سال گذشته (به دلیل بالا رفتن نرخ‌های بهره) دوباره روند صعودی به خود گرفت.

کلگری: بنابر اعلام RBC در حال حاضر بدون شک کلگری پر رونق‌ترین بازار مسکن کشور است. بگفته این بانک میزان عرضه مسکن در کلگری به پایین‌ترین حد در 15 سال گذشته رسیده، اما معاملات به اندازه روزهای اوج پیش از پاندمی است. همین موضوع موجب رقابت شدید خریداران برای دستیابی به معدود خانه‌های عرضه شده می‌شود.

ادمونتون: وضعیت در ادمونتون کاملا با کلگری متفاوت است. در این شهر تعداد زیادی مسکن برای عرضه وجود دارد که همین موضوع ارزش معاملات را کاهش می‌دهد.

تورنتو: به گفته RBC وضعیت بازار مسکن تورنتو شباهت زیادی به بریتیش‌کلمبیا دارد. کارشناسان هیچگونه آینده روشن برای قیمت خانه در تورنتو متصور نیستند، به این ترتیب شهروندان عادی هنوز باید در آرزوی خانه‌دار شدن سیر کنند. نرخ‌های بهره فصل بهار تعداد معاملات را افزایش داد، اما طبق پیشبینی RBC در ماه‌های پیش رو بازار قدری راکد می‌شود.

منبع: Daily Hive