Monday, April 29, 2024
7.2 C
Calgary

چگونه باغ و باغچه خود را برای زمستان آماده کنیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در گذشته پیش از شروع فصل زمستان تمام برگ‌ها و شاخه‌های داخل باغ را جمع می‌کردند تا دور بریزند. اما حال می‌دانیم درون این برگ‌ها و شاخه‌ها موجودات بسیار زیادی زندگی می‌کنند که وجود آم‌ها برای اکوسیستم باغ حیاتی است. به همین دلیل فرایند پاکسازی پس از پاییز متفاوت با گذشته انجام می‌شود و یکی از این تغییرات دور نریختن برگ‌های زرد و نارنجی پاییزی است.

بگفته جولیانا کاسیمیری، مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی Green Venture، پاییز برای ارزیابی وضعیت باغ، بررسی نکات قوت و ضعف و برنامه‌ریزی برای سال آینده بهترین زمان است. علاوه بر این می‌توان درختان جدید را در فصل پاییز کاشت.

با برگ‌های خشک پاییزی چه کنیم؟

به باور کاسیمیری وجود برگ‌ها برای ایجاد تنوع زیستی و حفاظت از جانداران باغ در زمستان بسیار مهم است. بنابراین بهتر است آن‌ها را به حال خود رها کنید (Leave the leaves).

با این وجود باید به برخی نکات توجه کرد. رها کردن حجم زیاد برگ روی فضای سبز موجب از بین رفتن علف‌ها می‌شود. همچنین رها کردن این برگ‌ها بر روی سنگفرش و کفپوش موجب ایجاد محیطی مرطوب و خیس می‌شود که سطوح را از بین می‌برد. به همین دلیل باید برگ‌ها را به یک مکان مناسب منتقل کنید تا به راحتی تجزیه شوند. شما می‌توانید برگ‌ها را در محیط باغ رها کنید تا پناهگاهی عالی برای حشرات مفید ایجاد کنند. علاوه بر این می‌توان برگ‌های اضافی را درون سطل مخصوص ریخت و به کود کمپوست تبدیل کرد.

برای این منظور اضافه کردن یک کمپوستر به حیاط در فصل پاییز فکر بسیار خوبی است. شما برای تهیه کود کمپوست نیاز به ذخیره زباله‌های آشپزخانه ندارید و می‌توانید از دور ریزهای گیاهی باغ مانند برگ‌ها، علف‌های چیده شده و شاخه‌ها استفاده کنید. تجزیه این مواد ممکن است زمان بیشتری به طول بیانجامد، اما مواد مغذی بسیار مهم را دوباره به خاک بر می‌گرداند. این کود نه تنها برای سلامت خاک باغ مفید است بلکه می‌تواند به رشد گیاهان باغچه شما نیز کمک کند. شما می‌توانید برگ موردنیاز خود را از باغ دیگر همسایه‌ها نیز جمع‌آوری کنید.

با استفاده از برخی‌ روش‌ها می‌توان پروسه تجزیه برگ‌ها را سرعت بخشید. هرچند برگ‌های رها شده روی زمین به مرور کمپوست می‌شوند، اما شما می‌توانید به تبدیل آن‌ها به تکه‌های کوچک‌تر فرایند را تسریع کنید. برای این منظور باید برگ‌ها را درون یک سطل زباله بریزید و با استفاده از یک دستگاه هرس پرچین، به عنوان همزن، آن‌ها را خرد کنید. محصول نهایی شبیه به شن است و می‌توان با پخش کردن آن روی خاک به تغذیه گیاهان کمک کرد.

به گفته کاسیمیری معمولا افراد بیش از حد به فضای باغ خود توجه می‌کنند. برای مثال تنه خالی درختان می‌تواند در داخل باغ رها شود تا سرپناهی خوب برای حشرات و زنبورها ایجاد کند. غنچه‌های خشک شده گیاهانی مانند لیاتریس، کون‌فلاور هم یک منبع غذایی بسیار خوب برای پرندگان هستند. کاسیمیری همچنین از شهروندان می‌خواهد درختچه‌های بومی را در کنار دیگر درختان باغ بکارند تا در فصل زمستان به عنوان سرپناه برای پرندگان عمل کند. او دو درختچه الدربری و اسنوبری را برای این منظور پیشنهاد می‌کند. میوه خوشمزه این درختچه‌ها یک منبع غذایی خوشمزه برای پرندگان است.

همزمان در فصل پاییز باید درختان و گیاهانی که بیمار هستند را هرس کنید. برای مثال حرص گل صد تومانی، در صورتی که به تاج گیاه و محل اتصال ساقه‌ها به ریشه آسیب نرسد، بسیار مفید است. شما می‌توانید از بخش‌های هرس شده گیاهان که بیماری و آفت ندارند برای کمپوست و تهیه کود استفاده کنید.

در فصل زمستان چه وسایلی را باید انبار کرد؟

پیش از شروع زمستان باید داربست درختان، شلنگ‌ها، ظروف آبیاری، تزئینات باغ و گلدان‌های خالی را به انبار یا گاراژ منتقل کنید. همزمان سطل کمپوست را به باغ بیاورید تا برگ‌ها و شاخه‌ها را درون آن بریزید. شما می‌توانید خاک مصرف شده گلدان‌ها را نیز به این سطل اضافه کنید. حتما مسیر آب را به سمت خارج از ساختمان تغییر دهید و ظروف موجود در باغ که ممکن است در زمستان یخ بزنند را جمع‌آوری کرده یا بپوشانید.

پاکسازی باغچه سبزیجات

شما باید تمام گیاهان خشک شده و بیمار مانند بوته گوجه‌فرنگی را از خاک خارج کنید. باقی گیاهان را تا جای ممکن هرس کنید و سپس روی آن‌ها خاک بریزید. این گیاهان تا فصل بهار تجزیه خواهند شد. به این ترتیب شما صاحب یک باغ و باغچه پایدار و اکولوژیک خواهید شد که شباهت بسیاری به محیط طبیعی دارد.

منبع: CBC