Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

معرفی نسخه بتا اولین مدل هوش مصنوعی xAI

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام ایلان ماسک، میلیاردر و مدیر عامل شرکت تسلا، روز شنبه اولین مدل هوش مصنوعی استارتاپ  xAI در دسترس گروهی خاص از افراد قرار گرفت.

این خبر تقریبا یکسال پس از معرفی هوش مصنوعی شرکت OpenAI به نام ChatGPT منتشر می‌شود. ChatGPT توجهات کسب و کارها و کاربران اینترنت سراسر جهان را به خود جلب کرد و موجب افزایش آگاهی مردم در مورد هوش مصنوعی و آشنایی با نحوه استفاده از آن شد.

در سال 2015 ایلان ماسک به عنوان یکی از بنیان‌گذاران شرکت OpenAI را تاسیس کرد. ماسک در سال 2018 از سمت خود در هیئت‌مدیره این شرکت، که صاحب  ChatGBT‌است، کناره‌گیری کرد.

ماسک در واکنش به این خبر در شبکه X گفت: “مدل جدید  xAI از برخی جنبه‌های مهم از دیگر رقبای فعلی بسیار بهتر است. سیستم Grok xAI بلافاصله پس از تایید نسخه ابتدایی بتا در دسترس مشترکین X Premium+ قرار خواهد گرفت.”

هفته گذشته شبکه اجتماعی X که پیش از این توییتر نام داشت، دو طرح اشتراکی جدید ارائه کرد. طرح اول اشتراک یک ماهه ۱۶ دلاری +Premium نام دارد که در آن مشترکین هیچگونه تبلیغی مشاهده نمی‌کنند. مدل دیگر نیز طرح اشتراکی پایه است که هزینه ماهانه آن ۳ دلار است.

ایلان ماسک در ابتدای سال جاری از تلاش‌های غول‌های تکنولوژی در حوزه AI که او آن را سانسور نامید انتقاد کرد. او همچنین اظهار داشت به زودی یک AI برای جست‌وجوی حقیقت راه‌اندازی می‌کند تا برای شناخت طبیعت هستی تلاش می‌کند. او این AI را  رقیب Google’s (GOOGL.O) Bard  و Microsoft’s (MSFT.O) Bing AI معرفی کرد.

تیم xAI  که در ماه جولای راه‌اندازی شد از اعضای سابق DeepMind‌  گوگل و دیگر شرکت‌های تحقیقاتی برتر هوش مصنوعی تشکیل شده است.

هرچند شرکت‌های X  و xAI دو شرکت مجزا هستند اما همکاری بسیاری نزدیکی با هم دارند. xAI  با تسلا و دیگر شرکت‌ها نیز همکاری می‌کند.

به گفته لری الیسون، از بنیانگذاران Oracle (ORCL.N) و دوست صمیمی ماسک، xAI یک قرارداد برای اجرای آزمایشی مدل AI خود در فضای ابری Oracle‌ با آن‌ها امضا کرده است.

منبع: Reuters