Wednesday, May 1, 2024
2 C
Calgary

خروج حدود 350 کانادایی و خانواده‌های آنها از غزه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به گفته سازمان امور جهانی کانادا، حدود 350 کانادایی شامل ساکنین دائم و اعضای خانواده آنها، با خروج از غزه وارد مصر شدند.

پس از بازگشایی دوباره مرز رفح به مدت دو روز، به اتباع خارجی اجازه داده شد تا از مناطق جنگ‌زده خارج شوند.

دالیا سلیم، ساکن شهر لندن در انتاریو، گفت: «پدر ۶۶ ساله من همراه عمویم که شهروند ایالات متحده است از مرز عبور کردند. از اینکه مردم و کشورم در جنگ هستند بسیار غمگینم، اما خوشحالم که پدرم در امنیت است. با این وجود پدرم به دلیل آنکه دیگر اعضای خانواده نتوانستند غزه را ترک کنند ناراحت است.»

پدر سلیم سال گذشته بازنشسته شد و یک ماه پیش از آغاز جنگ با مادرش در غزه زندگی می‌کرد. او پس از پنج بار تلاش ناموفق برای خروج از مرز در نهایت روز یکشنبه توانست کشور را ترک کند.

پدر سلیم به دلیل داشتن پاسپورت کانادایی توانست از مرز عبور کند. به گفته سلیم مردم ساکن غزه به آب و غذا دسترسی ندارند.

با این وجود هنوز تمام کانادایی‌ها و افرادی که مقیم کانادا محسوب می‌شوند موفق به خروج از غزه نشده‌اند. خبر بازگشایی مرز در صفحه فیس‌بوک اداره کل مرزها منتشر شد. همراه با این خبر یک لیست روزانه از شهروندان خارجی که می‌توانند از مرز خارج شوند نیز به اشتراک‌ می‌گذارد.

هم‌اکنون سفارت کانادا در مصر در حال کمک‌رسانی به افرادی است که وارد قاهره شده‌اند و تا زمانی که این افراد بتوانند از مصر خارج شوند، برای آنها غذا و اقامتگاه فراهم می‌کند. دولت مصر به افرادی که از مرز رفح وارد این کشور می‌شود مجوز اقامت ۷۲ ساعت در این کشور می‌دهد.

جنگ میان اسرائیل و حماس وارد هفته ششم شده است. این جنگ پس از حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل و کشتار ۱۲۰۰ نفر و گروگان‌گیری ۲۴۰ نفر در ۷ اکتبر آغاز شد. اسرائیل نیز با حملات هوایی و زمینی پاسخ این حمله را داد. به گفته مقامات بهداشتی حماس بیش از ۱۱۰۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.

در این بین حمله اسرائیل به یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های غزه حاشیه‌ساز شد. حمله‌ای که به گفته حماس تلفات فراوانی داشته اما اسرائیل انجام آن را رد می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده است که درخواست آتش‌بس صادر شده توسط مقامات بین‌المللی را تنها به شرط آزادی کامل گروگان‌ها می‌پذیرد.

نتانیاهو اعلام کرده است که اسرائیل قصد دارد حکومت ۱۶ ساله حماس در غزه را پایان دهد.

ارتش اسرائیل می‌گوید اخیرا پیشنهاد اعطای 300 لیتر سوخت به بیمارستان شفا را داده است، اما حماس آن را رد کرده است. این درحالیست که وزارت بهداشت و صلیب سرخ مدعی شده‌اند که محل تحویل سوخت به کارکنان بیمارستان اطلاع داده نشده است.

به گفته نتانیاهو مسئولیت هرگونه آسیب به افراد غیرنظامی بر عهده حماس است. وی در ادامه تاکید کرد که حماس برای سال‌ها در مناطق مسکونی فعالیت داشته و از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

منبع: CTVNews