Saturday, April 27, 2024
16.1 C
Calgary

بزرگترین بارش شهابی سال را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر به تماشای آسمان شب و رویدادهای نجومی علاقه دارید تاریخ 13 و 14 دسامبر را به خاطر بسپارید. بارش جوزایی یا Geminid، بزرگترین بارش شهابی سال، در این شب‌ها به اوج می‌رسد. به این ترتیب می‌توان به طور میانگین هر ساعت 75 شهاب را در آسمان دید. این رویداد از ساعت 9 شب شروع می‌شود و حدود ساعت 2 بامداد به اوج خود خواهد رسید. خوشبختانه امسال این بارش شهابی در نبود ماه روی می‌دهد و پس از غروب زودهنگام ماه دسامبر می‌توان تعداد زیادی شهاب را تماشا کرد.

بارش شهابی جوزایی به دلیل عبور شهاب‌ها از نزدیکی صورت ‌فلکی جوزا به این اسم شناخته می‌شود. این صورت ‌فلکی تنها یک تا دو ساعت پس از غروب خورشید طلوع می‌کند. بارش شهابی جوزایی در تمام ساعات شب قابل مشاهده است، درحالی که معمولا برای تماشای بارش‌های شهابی باید تا نیمه‌شب یا پیش از طلوع آفتاب منتظر ماند.

بارش‌های شهابی به دلیل عبور کره زمین از میان غبار به جای مانده از ستاره‌های دنباله‌دار روی می‌دهد. این ذرات با ورود به اتمسفر می‌سوزند و ما آن را به صورت بارش شهابی می‌ببینیم. اما دلیل وقوع بارش شهابی جوزایی عبور سیارک 3200 است، به همین درخشش آن در مقایسه با دیگر بارش‌ها بسیار بیشتر می‌باشد. ذرات این سیارک از جنس سنگ هستند و زمان بیشتری در جو می‌سوزند. علاوه بر این عبور آهسته‌تر آن‌ها در اتمسفر باعث خواهد شد شانس دیدن شهاب‌ها بیشتر باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارش شهابی جوزایی جدید بودن آن است. تمام بارش‌هاش شهابی از قرن‌ها پیش در آسمان ظاهر شده‌اند، اما بارش شهابی جوزایی نخستین بار در سال 1862 در منچستر انگلستان دیده شده است. این بارش در ابتدا چندان قدرتمند نبود، اما امروزه هر دقیقه می‌توان یک تا دو شهاب را در آسمان دید.

توصیه‌های مهم برای تماشای بارش شهابی جوزایی

تماشای بارش شهابی جوزایی به دلیل ساعت پدیدار شدن آن در آسمان و درخشش زیاد برای کودکان بسیار مناسب است. متاسفانه این رویداد در ماه دسامبر روی می‌دهد و احتمال ابری بودن آسمان بسیار بالاست. بنابراین حتما از یک هفته قبل پیشبینی‌های هواشناسی را چک کنید تا بهترین زمان و نقطه برای تماشای بارش شهابی جوزایی را بیابید.

حتما تا جای ممکن از آلودگی‌های نوری دور شوید. متاسفانه با وجود سرمای هوا در ماه دسامبر کمپینگ به هیچ عنوان آسان نیست، اما اگر دوست و آشنایی دارید که در خارج شهر زندگی می‌کند با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. حتما لباس گرم و نوشیدنی‌های داغ همراه داشته باشید و کیسه‌ خواب و صندلی را فراموش نکنید.

هرچند احتمال پدیدار شدن بارش شهابی در اطراف صورت فلکی جوزا بیشتر است، اما می‌‎توان آن را در هر کجای آسمان دید. پس به هر نقطه از آسمان که آلودگی نوری کمتری دارد خیره شوید. از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده نکنید، زیرا میدان دید چشمان غیرمسلح بسیار بیشتر است و شانس دیدن شهاب چند برابر می‌شود. همچنین به هیچ عنوان به صفحه تلفن همراه و دیگر منابع نوری نگاه نکنید تا دید شما مختل نشود.

طبق آخرین پیشبینی‌های هواشناسی در این تاریخ بخش‌هایی از بریتیش‌کلمبیا آسمان صاف و برخی نقاط هوای ابری خواهند داشت. متاسفانه شهرهای کلگری و ادمونتون نیز هوای ابری دارند. بنابراین حتما با بررسی پیشبینی‌ها بهترین نقاط برای تماشای این رویداد نجومی را پیدا کنید.

منبع: Almanac