Tuesday, April 30, 2024
2.2 C
Calgary

سرگذشت تونل‌های رمزآلود در کاناناسکیس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر گذرتان به منطقه کاناناسکیس افتاده باشد احتمالا با یک تونل عجیب در آنجا مواجه شده‌اید. اما این تونل رمز‌آلود حکایت بسیار جالبی دارد.

این تونل در واقع اولین مخزن طراحی شده برای نگهداری از اسناد و مدارک سری کانادا به شمار می‌رود. در حال حاضر این غار که Heart Creek Bunker نام دارد کاملا متروکه است. اگر وارد این تونل شوید و در آن پیش بروید به تعدادی اتاقک بزرگ و کوچک می‌رسید. عرض این اتاق‌ها بین 24 تا 7 متر است.

در دوران جنگ سرد این شایعه مطرح بود که این تونل پناهگاه افسران و مقامات دولتی در زمان حمله اتمی است. اما بعدها مشخص شد که این تونل در واقع بخشی از پروژه Rocky Mountain Vaults and Archives است تا اسناد مهم را به شکل امن در آن ذخیره کند. این شرکت مجوز ساخت تونل را در سال 1969 دریافت کرد اما برخی شروع ساخت آن را سال 1966 می‌دانند.

برنامه شرکت ذخیره مهمترین اسناد کانادا در این مکان بود. آن‌ها به دنبال یک محل بسیار امن برای این مدارک می‌گشتند تا در صورت بروز زمان جنگ اتمی آسیب نبینند. سازندگان تونل قصد داشتند در این غارها یک سیستم تهویه محیطی راه‌اندازی کنند تا از اسناد در برابر هر نوع تهدید و خطر حافظت شود.

در طرح‌های اولیه این سیستم تهویه پیشرفته داخل کوه قرار داشت تا تونل‌ها را به صورت کامل “غیر قابل نفوذ” کند.

در آن سال‌ها Rocky Mountain Vaults and Archives با بانک سلطنتی کانادا برای نگهداری از سوابق بانکی در حال مذاکره بود. با این وجود در ادامه RBC تصمیم گرفت تا سوابق شرکتی را در یک ساختمان در مونتریال نگهداری کند.

در نهایت این شرکت به دلیل نداشتن مشتریان بلقوه ورشکست شد و تونل‌ها به حال خود رها شدند. بنابراین غارهایی که امروز می‌بینید تنها بخشی کوچک از طرح نهایی و برنامه‌ریزی شده هستند.

امروز این تونل‌ها و غارهای متروک به مکان مورد علاقه کوهنوردان و عکاسان تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به AllTrails موقعیت دقیق تونل‌ها را مشاهده کنید.

منبع: Daily Hive