Saturday, April 27, 2024
14.9 C
Calgary

حباب بزرگ بازار مسکن کانادا و نگرانی‌های پیرامون آن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

داده‌های جدید نشان می‌دهند که حباب بازار مسکن کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای عضو گروه G7 بسیار بزرگ‌تر است.

اخیرا بانک فدرال رزرو دالاس داده‌های خود درباره قیمت‌های جهانی مسکن طی 48 سال گذشته را منتشر کرد.

وبسایت Better Dwelling با گردآوری اطلاعات این گزارش شاخص قیمت مسکن HPI، بین سال‌های 1975 تا 2024 را، برای کشورهای عضو گروه G7 تهیه کرده است. کانادا، ایالات‌متحده، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و آلمان اعضای این گروه هستند.

داده‌های HPI تغییرات قیمت منازل مسکونی در این بازه زمانی را نشان می‌دهد و می‌توان آن را در نواحی جغرافیایی مختلف محاسبه کرد.

طبق این بررسی بیشتر کشورهای عضو G7 روندی مشابه را دنبال کرده‌اند که شامل رشد قیمت‌ در سال 2020 و ثبات آن در سال‌های بعدی است.

این روند اما برای کانادا صدق نمی‌کند. تنها در سه‌ماهه اول سال 2022 کانادا شاهد رشد 59 درصدی شاخص HPI و رسیدن آن به رقم رکوردشکن 346.15 بوده است.

از آن تاریخ به بعد شاخص HPI روند نزولی را دنبال کرد و در سه‌ماهه نخست 2023 به 291.05 رسید. به این ترتیب کاهش 16 درصدی را در مقایسه با سه‌ماهه اول 2022 تجربه کرد.

البته در سه‌ماهه سوم 2023 این شاخص با 5.5 درصد رشد به 306.76 رسید.

هرچند بازار مسکن ایالات‌متحده نیز رشد قابل توجه قیمت‌ها را تجربه کرده است (رشد 88.1 درصدی از سه‌ماهه دوم سال 2023)، اما این افزایش در مقایسه با جهش بازار مسکن کانادا به چشم نمی‌آید.

بازار مسکن کانادا طی ماه‌های اخیر موضوع بحث بسیاری از محافل کارشناسی بوده است. رشد سریع و چشمگیر جمعیت و پایین ماندن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی باعث شد تا در دو سال گذشته رشد بسیار شدید قیمت‌ها را شاهد باشیم.

بسیاری از فعالان بازار مسکن باور دارند که کانادا هم‌اکنون بر روی یکی از بزرگترین حباب‌های قیمت مسکن خود در طول تاریخ قرار دارد. بخش زیادی از این حباب به دلیل پایین ماندن نرخ تورم در ده سال گذشته تشکیل شده است.

بدترین بخش حباب بازار مسکن کانادا وجود حباب اعتباری در زیر آن است.

در ماه می 2023 اداره Canada Housing Mortgage اعلام کرد که سطح بدهی خانوارهای کانادایی بالاترین رقم در بین اعضای گروه G7 است.

در این بین وام‌های پرداختی نقش مهمی بازی می‌کنند و حدود سه چهارم بدهی خانواده‌های کانادایی را به خودشان اختصاص داده‌اند.

منبع: Daily Hive