Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

سقف پذیرش دانشجویان خارجی در سال 2024 تعیین شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) یک محدودیت موقت را برای تعداد دانشجویان خارجی که ویزای تحصیلی دریافت می‌کنند، تعیین کرد.

بر اساس اطلاعیه IRCC این سقف در سال 2024 به میزان 360,000 مجوز خواهد بود که کاهش 35 درصدی را در مقایسه با سال 2023 نشان می‌دهد.

همچنین IRCC سقف تعیین شده برای هر استان و قلمرو را نیز اعلام کرد. به گفته این وزارتخانه سقف مورد نظر با توجه به جمعیت هر PT تعیین شده است، بنابراین شاهد کاهش چشمگیر آمار دانشجویان بین‎‌المللی در استان‌هایی هستیم که رشد ناپایدار دانشجویان خارجی را تجربه کرده‌اند.

این محدودیت شامل حال دانشجویانی که مجوز تحصیلی یا تمدید مجوز تحصیلی دارند، نمی‌شود. همچنین آن دسته از دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند نیز در بر نخواهد گرفت.

جدای از این بنابر اعلام IRCC از امروز 22 ژانویه 2024 هر درخواست مجوز تحصیلی که به این وزارتخانه ارسال می‌شود باید دارای گواهی‌نامه از یک استان یا منطقه (PT) نیز باشد. انتظار می‌رود استان‌ها و قلمروها حداکثر تا تاریخ 31 مارچ 2024 یک روند مشخص برای صدور این نامه‌ها ایجاد کنند.

قرار است IRCC این محدودیت را برای سال 2025 دوباره مورد ارزیابی قرار دهد.

تغییر معیارهای مشمولین دریافت مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی

در بخش دیگر این اطلاعیه IRCC تغییراتی را در معیارهای واجدین شرایط برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، اعمال کرده است.

بر این اساس از سپتامبر 2024 دانشجویان خارجی که طبق یک توافق صدور مجوز برنامه آموزشی (curriculum licensing arrangement)، مشغول به تحصیل شده‌اند، مشمول دریافت PGWP نخواهند بود.

به گفته IRCC در این نوع توافق‌ها دانشجویان به صورت فیزیکی، در یک کالج خصوصی که مجوز ارائه برنامه آموزشی را از طرف یک کالج دولتی دریافت کرده، مشغول به تحصیل می‌شوند. هرچند طی سال‌های اخیر این برنامه‌ها تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی را جذب کرده است، اما نظارت کمتری در مقایسه با کالج‌های دولتی بر روی آن‌ها وجود دارد و بسیاری برای دریافت مجوز PGWP از آن سوءاستفاده می‌کنند.

علاوه بر این طبق اعلام IRCC دانشجویان خارجی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دیگر دوره‌های تحصیلی کوتاه‌مدت فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند برای یک مجوز کاری سه ساله درخواست دهند.

طبق معیارهای فعلی مدت زمان مجوز PGWP بر اساس مدت دوره آموزشی فرد تعیین می‌شود. تحت این شرایط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از دریافت مجوزهای طولانی‌مدت محروم می‌شوند، به این ترتیب تجربه کاری لازم برای دریافت اقامت دائم را کسب نخواهند کرد.

این وزارتخانه طی هفته‌های آینده جزئیات بیشتری درباره مجوز کار آزادانه برای همسران دانشجویان خارجی را منتشر می‌کند. به گفته IRCC چنین مجوزهایی تنها برای همسران دانشجویان خارجی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند، صادر خواهد شد.

همسران دانشجویان بین‌المللی در دیگر مقاطع تحصیلی مانند کارشناسی و دوره‌های آموزشی کالج‌ها، دیگر مشمول دریافت پنین مجوزی نخواهند بود.

چالش‌های یکپارچگی سیستم

پیش از این مارک میلر، وزیر IRCC، از احتمال اعمال محدودیت‌ها گفته بود: “پیش از شروع ترم جدید تحصیلی در سپتامبر 2024 اقدامات لازم مانند ایجاد محدودیت برای ویزاها را، اعمال می‌کنیم. هدف آن اطمینان یافتن از وجود پشتیبانی کافی و لازم از طرف موسسات آموزشی به عنوان بخشی از تجربه دانشگاهی است.”

علاوه بر این میلر هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری CTV از اعمال محدودیت‌های جدید برای ساکنین موقت، به ویژه دانشجویان خارجی، در سه‌ماهه نخست سال جاری گفت.

در ماه‌های اخیر IRCC برای انجام اقدامات لازم درباره وضعیت دانشجویان خارجی به شدت تحت فشار بود. به گفته وزیر تعداد زیاد دانشجویان یک فشار و چالش جدی برای یکپارچگی سیستم ایجاد کرده است. او خاطرنشان شد که برخی افراد با پرداخت هزینه‌های بالا به موسسات کشور می‌آیند، اما آموزشی که به آن‌ها قولش را داده بودند دریافت نمی‌کنند.

طبق آخرین اطلاعیه IRCC برخی موسسات پذیرش دانشجویان خارجی را با هدف بالا بردن درآمد خود به طور چشمگیر افزایش داده‌اند. در نتیجه این سیاست دانشجویان خارجی بیشتری بدون پیشبینی امکانات رفاهی و پشتیبانی‌های لازم وارد کانادا شده‌اند. در بخش دیگر این اطلاعیه آمده که رشد سریع تعداد دانشجویان خارجی ورودی به کانادا فشار بر بازار مسکن، سیستم بهداشتی و دیگر نهادهای خدماتی را افزایش داده است.

آمار دانشجویان خارجی در کانادا

در سال 2022 بیش از 800,000 دانشجوی خارجی به کانادا وارد شدند و انتظار می‌رود این رقم در سال 2023 به بیش از 900,000 دانشجو افزایش پیدا کند.

به گفته میلر در سال‌های اخیر سیستم از کنترل خارج شده بود و IRCC در تلاش بود تا “به صورت فدرال نظم را به خانه بازگردانیم”.

با این وجود همچنان نگرانی‌هایی نیز درباره ساختار “مجاز” نهادهای آموزشی گماشته‌ای (DLI) در استان‌ها وجود دارد. به گفته میلر دولت‌های استانی باید با مقامات موسسات DLI گفتگوهای جدی داشته باشند. در حال حاضر DLI تنها موسسات آموزش عالی در کانادا هستند که می‌توانند دانشجویان خارجی را پذیرش کنند. هم‌اکنون بیش از 1,000 موسسه DLI در کانادا وجود دارند که 529 مورد آن‌ها در انتاریو فعال هستند.

وزارتخانه IRCC در ماه دسامبر برخی تغییرات دیگر را در برنامه دانشجویان خارجی اعمال کرد که از میان آن‌ها باید به افزایش رقم استطاعت مالی از 10,000 به 20,635 دلار اشاره کنیم. آن‌ها هدف از این اقدام را کمک به دانشجویان بین‌المللی برای کسب آمادگی بیشتر در مواجه شدن با هزینه واقعی زندگی در کانادا خواندند.

این وزارتخانه انتظار دارد در ترم تحصیلی 2024 به یک چارچوب مورد توافق با موسسات DLI دست پیدا کند. بر این اساس موسسات DLI واجد شرایط از سیستم پردازش سریع برای مجوزهای تحصیلی بهره‌مند خواهند شد.

منبع: CIC NEWS