Sunday, April 28, 2024
7.2 C
Calgary

تعطیلی ده‌ها مرکز مراقبت از کودکان در استان آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از روز سه‌شنبه بیش از دوازده مرکز مراقبت از کودکان در اعتراض به توافق مالی دولت استانی و فدرال، که به عقیده آنها غیرقابل دفاع و تحمیلی است، تعطیل شده‌اند.

این حرکت اعتراضی توسط انجمن کارآفرینان مراقبت از کودکان آلبرتا (AACE)، نهادی با نمایندگی برخی از مجریان مراکز مراقبت از کودکان، در واکنش به آخرین مرحله توافقنامه فدرال-استانی که کاهش هزینه‌های روزانه مراقبت از کودکان به ۱۰ دلار تا سال ۲۰۲۶ است، آغاز شد.

به گفته AACE علیرغم افزایش هزینه‌های اجرایی این مراکز مراقبتی، توافقنامه فدرال-استانی به دلیل کاهش هزینه‌ها و ایجاد محدودیت‌های جدید در خدمات این مراکز در واقع یک توافقنامه با بودجه محدود و غیرمنعطف است.

با وجود انتشار اسامی مراکز مراقبت روزانه که در این حرکت اعتراضی شرکت کرده‌اند، خبرگزاری CBC می‌گوید تعداد این مراکز دقیق نیست. این در حالی است که Krystal Churcher، رئیس AACE، می‌گوید بیش از ۳۰۰۰ مرکز مراقبت از کودکان می‌توانند عضو این انجمن شوند.

اعداد و ارقام حاکی از آن است در آلبرتا به طور تقریبی ۱۷۰٬۲۰۰ فضای مجاز برای مراقبت از کودکان وجود دارد که به گفته دبیر مطبوعاتی وزارت خدمات کودکان و خانواده ۹۹٬۰۰ آنها فضای انتفاعی، ۵۵٬۰۰۰ آنها غیرانتفاعی و ۱۶٬۲۰۰ آنها فضای خانگی هستند.

از ابتدای تشکیل توافقنامه‌ فدرال و استانی واکنش‌های مختلفی در سراسر استان مشاهده شده است. برخی واکنش‌ها حاکی از ناامیدی این مراکز و برخی دیگر نشان از آرامش والدین دارد.

Louisa Owusu-Djan، دستیار مدیر Bow Valley Child Care Centre واقع در کلگری معتقد است کمک هزینه دولت برای پوشش هزینه‌های مرکز مراقبت از کودکان آنها کافی نیست و منجر به ایجاد اختلال در فعالیت‌هایشان می‌شود. در این مرکز از ۹۴ کودک یک تا پنج سال نگهداری می‌شود.

او در ادامه افزود: «ما خبر تعطیلی مهدکودک را برای والدین ایمیل کردیم اما با واکنش‌های متفاوتی مواجه شدیم. برخی از آنها از ما حمایت کردند و برخی دیگر ابزار ناراحتی کردند.»

یکی دیگر از این افراد Lisa Fletcher مالک My Happy Place Daycare واقع در استونی پلین است. این عضو AACE نیز فعالیت مرکز خدماتی خود را از روز سه‌شنبه متوقف کرده است. به عقیده او دولت برای طرح این توافقنامه به اندازه کافی مشاوره دریافت نکرده است.

با این وجود تمامی مجریان مراکز مراقبت از کودکان با تعطیلی موافق نیستند. برای مثال، Brad West، مدیر اجرایی Glengarry Childcare Society واقع در ادمونتون و عضو AACE، معتقد است این حرکت اعتراضی تأثیری در توافقنامه فدرال-استانی ندارد، بلکه منجر به ایجاد چالش‌های جدی برای والدین و کودکان خواهد شد.

او در ادامه افزود: «دستورالعمل‌ها و چارچوب‌ کنترل هزینه استانی سود معقولی به مجریان این مراکز می‌رساند. اما لازم است برای رسیدن این امر صبور بود. علاوه بر این، کارکنان این مراکز اطلاعات دقیقی در خصوص تصمیمات آینده دولت و استان ندارند.»

در واکنش به این تعطیلی‌ها، وزیر خدمات کودکان و خانواده، Searle Turton، گفت به برنامه ۱۰ دلار در روز و توافقنامه امضا شده با دولت فدرال متعهد است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: «من از واکنش و رویکرد این تعداد بسیار کم مجریان مراکز مراقبت از کودکان ناامید شده‌ام. این رویکرد می‌تواند بر کارکنان و خانواده‌ها تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، تعداد قابل‌توجهی از مجریان این مراکز توافقنامه را امضا کرده‌اند.»

بر اساس فهرست مراکز مجاز مراقبت از کودکان که توسط استان منتشر شده، در مجموع ۲٬۳۱۶ برنامه دارای مجوز در استان وجود دارد که مجریان یکسانی آنها را مدیریت می‌کنند. در مجموع ۱٬۵۵۹ مجری مراقبت از کودکان در آلبرتا وجود دارد و تعداد دقیق افرادی که این توافقنامه را امضا کرده‌اند تاکنون مشخص نشده است.

وزیر خدمات کودکان و خانواده در بیانیه خود اعلام کرد: «قرار است نخست‌وزیر برای گفتگوی بیشتر در خصوص بررسی و اعمال تغییرات در زمینه تورم و فشار اقتصادی مجریان این مراکز درخواست ملاقات صادر کند.»

نخست‌وزیر Danielle Smith‌ نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X همین مواضع را اعلام کرد.

به گفته Churcher، دولت استانی در مقابل دولت فدرال قرار نخواهد گرفت و والدین حق دارند از تغییرات بخش مراقبت از کودکان آگاه شوند. علاوه بر این، شما با ۱۰ دلار در روز چه چیزهایی می‌توانید تهیه کنید؟ با این مبلغ حتی نمی‌توان قهوه و کوکی تهیه کرد. پس چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم با این مبلغ به بهترین شکل از کودکان مراقبت شود!

در این بین برخی از والدین نگران نحوه مراقبت از کودکان خود با بودجه فعلی هستند. این افراد معتقدند برای استفاده از خدمات شایسته کودکان خود لازم است مبلغ بیشتری پرداخت شود.

منبع: CBC