Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

استقبال جامعه کانادا از ابزارهای هوش مصنوعی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق یک نظرسنجی با وجود نگرانی‌ها درباره پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی، بسیاری کانادایی‌ها از ابزارها و خدمات AI را استفاده می‌کنند.

بر این اساس 30 درصد کانادایی‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که در مقایسه با سال گذشته رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود دو سوم پاسخ‌دهندگان درباره وجود هوش مصنوعی در زندگی خود نگران هستند.

در این مطالعه 1,614 کانادایی مورد پرسش قرار گرفته‌اند که به دو دسته جوان و سالمند تقسیم شده‌اند. بر این اساس 58 درصد افراد 18 تا 34 ساله از ابزارهای AI استفاده می‌کنند، در حالی که تنها 13 درصد شهروندان 55 ساله یا مسن‌تر آن را به کار می‌برند.

کریستین بورک، معاون اجرایی Leger، در اینباره گفت: “تعداد شهروندانی که از ابزارهای AI استفاده می‌کنند یا تحت تاثیر آن قرار دارند به مراتب بیشتر است. در این بین برخی احتمالا بدون آگاهی آن را به کار می‌برند. برای مثال ممکن است یک وبسایت دارای یک بات باشد که خود را الکس معرفی می‌کند و افراد متوجه ربات بودن آن نمی‌شوند.”

بیشتر پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی که بین 18 تا 34 سال سن دارند با مفهوم چت‌بات یا دستیاران خودکار چت آشنایی دارند (64 درصد)، اما این رقم برای افراد بالای 55 سال تنها 38 درصد است. از آنجا که این مطالعه به صورت آنلاین انجام گرفته و امکان اجرای تصادفی آن وجود نداشت نمی‌توان بازه خطای مشخص را برای آن تعیین کرد.

در این بین کسانی که از خدمات یا ابزارهای AI استفاده کرده‌اند تجربه خوبی داشتند و 71 درصد آن‌ها این خدمات را خوب یا عالی توصیف کرده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد کانادایی‌ها احساسلت متناقض نسبت به این سرویس‌ها دارند. در این بین 31 درصد پاسخ‌دهندگان آن را برای جامعه مفید می‌دانند، اما 32 درصد AI را مخرب ارزیابی کرده‌اند. این دیدگاه نیز تا حد زیادی به سن افراد بستگی داشت، زیرا 42 درصد پاسخ‌دهندگان جوان آن را خوب می‌دانستند و این رقم برای افراد سالمند تنها 23 درصد بود.

برخی نیز درباره وابستگی جامعه به ابزارها و خدمات AI نگران هستند و 81 درصد پاسخ‌دهندگان با این موضوع موافق بودند. در این بین سه چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نبود احساس و هم‌دردی در ابزارهای AI برای اتخاذ تصمیم‌های حساس و تهدید کردن مشاغل انسانی را خطرناک توصیف کردند.

به گفته بورک نتایج این بررسی نشان می‌دهد که مردم نگرانی‌های عمیقی درباره استفاده از AI در جامعه انسانی دارند.

بیشتر پاسخ‌دهندگان (58 درصد) به AI برای تنظیم ترموستات، پخش کردن موسیقی یا جارو کردن منزل اعتماد دارند؛ با این وجود تنها 53 درصد آن‌ها استفاده از AI برای تشخیص چهره یا بررسی‌های بیومتریک با هدف دسترسی به اطلاعات شخصی را منطقی می‌دانند.

شهروندان کانادایی درباره استفاده از ابزارهای AI برای انجام پروژه‌های کاری یا تحصیلی نیز مردد هستند. در این بین تنها 37 درصد افراد به AI برای انجام این وظایف اعتماد دارند و این موضوع تا حد زیادی به بازه سنی پاسخ‌دهندگان نیز بستگی دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که 44 درصد افراد 18 تا 34 ساله به این تکنولوژی برای اجرای پروژه‌های خود اعتماد دارند، رقمی که برای افراد بالای 55 سال تنها 29 درصد است.

همچنین حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان جوان‌تر با پلتفرم‌های که از AI برای نمایش محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند هیچ مشکلی ندارند، اما این رقم در میان جمعیت سالمند تنها 23 درصد است.

اعتماد شهروندان به AI در حوزه امنیت شخصی بسیار کمتر است. بر این اساس کمتر از یک چهارم پرسش‌شوندگان به AI برای جابجایی و هدایت وسایل حمل‌‎ونقل اعتماد دارند؛ این رقم در میان گروه سنی جوان‌تر 28 درصد و در میان گروه سنی سالمند تنها 16 درصد است.

در بخش اعتماد به AI برای جست‌وجوی آنلاین شریک زندگی نیز اختلاف قابل توجه در نتایج دو گروه سنی وجود دارد؛ بر این اساس حدود یک چهارم افراد 18 تا 34 سال به این تکنولوژی اعتماد دارند، اما این رقم برای افراد بالای 55 سال تنها 10 درصد است.

منبع: Global News