Saturday, April 27, 2024
6.6 C
Calgary

تاریخ اجرای برنامه DST و جلو کشیدن ساعت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر از هوای تاریک در شروع روز خسته شده‌اید به زودی با جابجایی ساعت شرایط تغییر خواهد کرد.

بر اساس اعلام Farmers’ Almanac با اجرای برنامه DST در روز یکشنبه 10 مارچ، راس 2 صبح به وقت محلی، زمان یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.

البته این تغییر تنها تا شروع پاییز دوام دارد و در روز یکشنبه 3 نوامبر دوباره زمان یک ساعت به عقب بر می‌گردد.

هرچند جلو رفتن ساعت با شروع بهار حس از دست دادن زمان را منتقل می‌کند، اما روزهای آفتابی و گرم‌تر را به ارمغان خواهد آورد.

تاریخچه Daylight Saving Time

شروع برنامه DST را به چند شخصیت نسبت می‌دهند.

عده‌ای جورج ورنون هادسون، حشره‌شناس بریتاتیایی و ساکن نیوزلند را، مبدع آن می‌دانند. به باور آن‌ها او به روشنایی روز برای جمع‌آوری حشره‌ها نیاز داشت و به همین دلیل پیشنهاد تغییر ساعت در تابستان را داد. این ایده در روزنامه Wellington Philosophical Society سال 1895 به چاپ رسیده است.

عده‌ای نیز بنجامین فرانکلین را مبدع DST می‌دانند. به باور این گروه فرانکلین در سال 1784 و همزمان با پیشنهاد به صدا در آوردن ناقوس کلیسا و شلیک توپ در هنگام سحر و با هدف صرفه‌جویی در مصرف شمع و چراغ نفتی، جابجایی ساعت را نیز پیشنهاد داده است.

این درحالی است که به گفته Farmers’ Almanac یک انگلیسی به نام ویلیام ویلت در حالی که سوار اسب بود این ایده را در سال 1907 مطرح کرد. او در مانیفست “هدر رفتن روشنایی روز” با اشاره به تمایل عمومی به روزهای طولانی‌تر، بر لزوم اجرای این برنامه در ماه‌های بهار و تابستان تاکید داشت.

اولین شهر کانادا که برنامه Daylight Saving را در سال 1908 اجرا کرد تاندر بی بود.

برنامه Daylight Saving Time در دهه 1970 و با بالا گرفتن بحران انرژی به صورت گسترده در سراسر دنیا به اجرا درآمد. از آن زمان تاکنون و با وجود مخالفت‌های بسیار شاهد اجرای DST در کشورها، استان‌ها و نواحی مختلف هستیم.

منبع: Daily Hive