Sunday, April 28, 2024
15.5 C
Calgary

بروزرسانی نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک مرکزی کانادا (BoC) برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره بانکی را فردا ساعت ۱۰ صبح به‌‌روزرسانی می‌کند.

در آخرین به‌روزرسانی بانک مرکزی کانادا که در ماه ژانویه صورت گرفت، نرخ بهره اصلی به ۵ درصد رسید. این به‌روزرسانی پس از سه دوره حفظ نرخ بهره از سال ۲۰۲۳ انجام گرفت.

از سال ۲۰۲۲ هفت مرتبه نرخ بهره افزایش پیدا کرده است. در ژانویه ۲۰۲۳ نرخ بهره اصلی به ۴.۵ درصد رسید.

همان‌طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، بانک مرکزی تا پیش از ۷ جون نرخ اصلی ۴.۵ درصدی را حفظ کرد اما پس از این تاریخ نرخ بهره به ۴.۷۵ درصد رسید.

بانک مرکزی کانادا نیز نرخ اصلی خود را در ۱۲ جولای به ۵ درصد رساند که در آن زمان نرخ بهره بانکی ۵.۲۵ درصد بود. بانک مرکزی کانادا در ۶ سپتامبر اعلام کرد نرخ‌های بهره بانکی را تغییر نخواهد داد.

محققان Oxford Economics معتقدند تا اواسط سال ۲۰۲۴ نرخ اصلی ۵ درصدی حفظ خواهد شد و پس از آن بانک مرکزی کانادا نرخ را کاهش خواهد داد.

سازمان آمار کانادا در آخرین به‌روزرسانی شاخص قیمت مصرف کننده اعلام کرد CPI در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته افزایش ۲.۹ درصدی داشته است. کارشناسان با بررسی این تحلیل‌ها می‌گویند نرخ بهره بانکی تغییر خواهد کرد.

جیمز لرد، مدیر عامل Ratehub.ca و مدیر وام مسکن CanWise، در مورد تغییرات پیش رو گفت: «پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره بانکی حفظ شود. علاوه بر این، درست است که بانک مرکزی کانادا از مشاهده نرخ تورم شاد می‌شود، اما در کاهش زودهنگام نرخ‌ها مردد خواهد بود.»

به گفته لرد به‌روزرسانی نرخ بهره بانک منجر به تغییر در بازده اوراق قرضه و ایجاد نوسان نرخ ثابت می‌شود. افرادی که از وام مسکن با نرخ متغییر یا اعتبار ثابت سهام خانه (HELOC) استفاده کرده‌اند باید منتظر باشند تا بانک مرکزی نرخ‌ها را برای نرخ وام مسکن کاهش دهد.

در صورت پیشنهاد زودهنگام کاهش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی کانادا، پیش‌بینی می‌شود با ورود به فصل بهار بازار مسکن تحت فشار قرار گیرد.

منبع: Daily Hive