Monday, April 29, 2024
8.2 C
Calgary

ارائه وام مسکن با استهلاک سی ساله به خانه ‌اولی‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام دولت فدرال خانه اولی‌ها می‌توانند اقساط وام خود را در یک بازه زمانی طولانی‌تر پرداخت کنند. در این مطلب با این برنامه و تغییرات جدید بیشتر آشنا می‌شویم.

به گفته کریستیا فریلند، وزیر دارایی فدرال، دولت کانادا قصد دارد سیاست‌هایی را اجرا کند که به خانه اولی‌ها این امکان را می‌دهد تا اقساط وام اولین خانه خود را در بازه زمانی طولانی‌تر بپردازند.

این سیاست جدید از تاریخ 1 آگوست 2024، و به عنوان بخشی از بودجه دولت در سال جاری، به اجرا در می‌آید.

به این ترتیب بازه زمانی پرداخت اقساط وام با پنج سال افزایش از 25 به 30 سال افزایش پیدا می‌کند. هدف از این اقدام کاهش هزینه اقساط ماهانه وام مسکن برای کانادایی‌های جوان در شرایط کنونی است. رشد نرخ بهره وام مسکن سبب افزایش فشار بر خانواده‌ها شده و بسیاری نیز از خرید مسکن منصرف شده‌اند.

بانک کانادا انتظار دارد تا سیاست کاهش نرخ بهره را از اواخر سال 2024 آغاز کند، اما تحلیلگران پیشبینی کرده‌اند که حداقل یک تا دو سال زمان می‌برد تا این ارقام به میزان کافی کاهش یابند.

دولت فدرال همزمان با اعلام این خبر از افزایش سقف مبلغ Home Buyers’ Plan، از 35,000 به 60,000 دلار، خبر داد. این برنامه به کانادایی‌ها اجازه می‌دهد تا از RRSP برای خرید یا ساخت یک مسکن واجد شرایط، استفاده کنند. به این ترتیب خانه اولی‌ها می‌توانند 25,000 دلار بیشتر پس‌انداز کنند و آن را برای تامین پیش‌پرداخت به کار ببرند.

علاوه بر این تغییراتی جدید معرفی شده‌اند که برداشت‌کنندگان Home Buyers’ Plan، بین تاریخ 1 ژانویه 2022 تا 31 دسامبر 2025 را، شامل می‌شوند. مهلت بازپرداخت برای این افراد سه سال افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب خانه اولی‌ها که از این برنامه استفاده کرده‌اند تا پنج سال از شروع آن، برای آغاز بازپرداخت مبلغ، فرصت خواهند داشت.

فریلند در اینباره گفت: “کمبود عرضه مسکن و افزایش چشمگیر اجاره‌‌بها و قیمت خانه فشار بسیار زیادی را متوجه کانادایی‌های جوان‌تر کرده است. ما می‌خواهیم این شرایط را تغییر دهیم. آنچه امروز معرفی کردیم شرایط بازپرداخت را برای کسانی که می‌خواهند خانه اول خود را خریداری کنند تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.”

ویکتور ترن، کارشناس وام RATESDOTCA، در واکنش به این خبر گفت: “باید توجه داشت که این قانون جدید تنها برای پروژه‌های مسکونی نوساز و وام‌های بیمه‌‌دار، قابل استفاده است. توسعه‌دهندگان معمولا باید یک پیش‌پرداخت حداقلی و 20 درصدی را برای این پروژه‌ها بپردازند که هزینه بیمه وام را شامل نمی‌شود.”

او افزود: “هرچند در حال حاضر می‌توان یک خانه نوساز با وام بیمه‌دار را خریداری کرد، اما این مورد نادر است. در بازارهای پررونق چون ونکوور و گریتر تورنتو، بیشتر کاندوها و خانه‌های نوساز بیش از یک میلیون دلار قیمت دارند، به همین دلیل خریداران باید وام‌ مسکن بدون بیمه بگیرند.”

بر اساس استهلاک 25 ساله برای هر 100,000 دلار وام، اقساط وام بیمه‌دار با نرخ ثابت 5 درصد ماهانه حدود 582 دلار خواهد بود. در صورتی که مدت استهلاک به 30 سال افزایش پیدا کند پرداخت‌های ماهانه برای هر 100,000 دلار وام به حدود ماهانه 534 دلار می‌رسد.

باید منتظر بود و دید در جلسه بودجه دولت فدرال طی هفته آینده با کدامیک از برنامه‌ها و سیاست‌های مسکن موافقت خواهد شد.

منبع: Daily Hive