Monday, April 29, 2024
9.7 C
Calgary

رشد 40,000 دلاری قیمت خانه تنها در دو ماه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بر اساس آخرین گزارش ماهانه انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) میانگین قیمت ملی مسکن طی سال جاری و تا به اینجای کار به طور چشمگیر افزایش پیدا کرده است.

این گزارش می‌افزاید که میانگین قیمت ملی مسکن در ماه مارس به 698,530 دلار رسید که در مقایسه با سال گذشته 2 درصد بیشتر است.

بین ماه ژانویه تا مارس امسال نیز قیمت خانه رشد 39,135 دلاری را تجربه کرد.

به تازگی بانک کانادا برای ششمین نوبت پیاپی نرخ بهره را ثابت نگاه داشت و کارشناسان انتظار کاهش این نرخ در آینده نزدیک را ندارند؛ این شرایط باعث شده تا بسیاری تصمیم خود برای خرید خانه را اجرایی نکنند.

بانک کانادا انتظار دارد که نرخ‌های بهره در سال 2025، پس از کنترل کامل تورم، روند کاهشی را در پیش بگیرد.

در بخش دیگر گزارش CREA اینطور آمده که بین ماه‌های فوریه و مارس میزان فعالیت خریداران در بازار مسکن تنها 0.5 درصد رشد داشته، که حدود 10 درصد کمتر از میانگین ده ساله است.

با تمامی این‌ها انتظار می‌رود که وضعیت بازار مسکن در آینده نزدیک متحول شود.

لری سرکوا، رئیس CREA، در اینباره گفت: “پس از دو سال بازار کم‌رونق به نظر می‌رسد که این شرایط تغییر خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که خریداران منتظر یک سیگنال دیگر از طرف بانک کانادا باقی می‌مانند یا پس از عرضه خانه‌های جدید در فصل بهار وارد عمل می‌شوند، در هر دو حالت باید منتظر تغییر باشیم.”

همزمان Brokerage Royal LePage نیز گزارش خود را به صورت جداگانه منتشر کرده است.

بر این اساس میانگین قیمت تمام انواع مسکن کانادا با رشد 4.3 درصدی در مقایسه با سال گذشته، تنها طی سه‌ ماه نخست سال جاری، به 812,100 دلار رسیده است.

انتظار می‌رود این رقم طی سه‌ماهه چهارم 2024، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 9 درصدی پیدا کند. پس باید منتظر رسیدن میانگین قیمت مسکن در فصل پاییز/زمستان، به 860,555 دلار باشیم.

کانادایی‌ها از خرید خانه ناامید شده‌اند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که درصد بسیار کمی از کانادایی‌ها به خرید خانه امیدوار هستند.

این نظرسنجی در ماه فوریه و به سفارش CIBC، توسط Maru Public Opinion، انجام شده است.

بر این اساس 76 درصد کانادایی‌ها که هنوز وارد بازار مسکن نشده‌اند خرید خانه را غیرممکن می‌دانند؛ با این وجود نیمی از آن‌ها در تلاش هستند تا یک روز صاحب خانه شوند.

حداقل 70 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که به دلیل قیمت بالا امکان ورود به بازار را ندارند؛ 63 درصد پاسخ‌دهندگان نیز ناتوانی برای پس‌انداز به منظور تهیه پیش‌پرداخت را دلیل این موضوع عنوان کرده‌اند.

همزمان گروهی از پاسخ‌دهندگان که اقساط وام‌های با نرخ متغیر را پرداخت می‌کنند، از چالش‌های رشد هزینه‌های روزمره گفته‌‎اند. نیمی از آن‌ها اظهار داشتند که برای پرداخت اقساط مجبور به کاستن از هزینه‌های روزمره شده‌اند.

همچنین 45 درصد مالکین خانه که وام با نرخ ثابت دارند نیز مجبور به صرفه‌جویی در هزینه‌های روزانه شده‌اند.

در این بین 55 درصد پاسخ‌دهندگان که مالک خانه نیستند اظهار داشتند که تنها می‌توانند خانه را به صورت ارث یا هدیه از طرف خانواده صاحب شوند.

یک چهارم پاسخ‌دهندگان نیز به خرید خانه با دوستان خود فکر می‌کنند.

منبع: Daily Hive