Tuesday, March 19, 2024
6.2 C
Calgary

معروف ترین کمپانی ها چگونه شروع بکار کردند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شاید تصور کردنش کمی سخت باشه اما خیلی از کمپانی های بزرگ و معروف که امروز نیمی از دنیا رو صاحب شدن از گاراژهای کوچیک یا جاهای فقیرنشین شروع کردن. با خوندن این مطلب متوجه میشید که این کمپانی های بزرگ از کجا شروع کردن. کسی چه میدونه شاید شما هم بعد از خوندن این مطلب تصمیم بگیرید که ایده هاتون رو اجرا کنید.

Youtube

چاد هرلی، استیو چن، و جواد کریم در سال ۲۰۰۵ در حالی که روی سایت PayPal کار می کردند با هم آشنا شدند. یک روز غروب چاد و استیو جشنی بر پا کردند اما جواد نتوانست در آن جشن شرکت کند و استیو و چاد به سختی توانستند فیلم کوتاهی برای چاد بفرستند. و این دلیلی شد برای این که اولین گام ها را برای Youtube بردارند. امروزه یوتیوب بیشتر از یک بیلیون کاربر دارد که یک سوم کاربران اینترنت را تشکیل می دهند.

UBER

در سال ۲۰۰۸ کارآفرینان موفق تراویس گالانیک و گارت کمپ به کنفرانسی در پاریس رفتند و به سختی توانستند تاکسی پیدا کنند. این مشکل آن ها را به فکر انداخت و یک سال بعد UberCab در سن فرانسیسکو راه اندازی شد. امروزه UberCab بهترین خدمات تاکسی در دنیا شناخته شده است.

NIKE

کمبود کتانی های ارزان قیمت در فروشگاه های آمریکا “فیل نایت” را ترغیب کرد تا از آسیا کفش وارد کند و در آمریکا به فروش برساند. او در سال ۱۹۶۵ نام کمپانی خود را NIKE گذاشت و خودش شروع به تولید کفش کرد. نخستین کفه های دندانه دار کفش های نایک از جنس دستگاه وافل ساز درست شد. کمپانی نایک خیلی زود توانست ۵۰ درصد فروشگاه های آمریکا را از آن خود کند. امروزه کمپانی نایک در صنایع ورزشی حرف اول را می زند.

IKEA

اینگوار کامپراد که اولین شغلش فروش کارت های کریسمس، قارچ و توت بود در سن ۱۷ سالگی شرکت  IKEA را تاسسیس کرد. ایکیا انقلابی در دنیای مبلمان بوجود آورد. ایده او در ابتدا فروش محصولات به صورت جداگانه بود اما بعدها این امکان را به مشتری ها داد که علاوه بر مبلمان بتوانند ست وسایل دیگری را هم برای خانه های شان مناسب است خریداری کنند. اکنون ایکیا حدود ۴۰۰ فروشگاه در سراسر دنیا دارد.

INSTAGRAM

کوین سیستروم عاشق عکاسی بود و سه سال بعد از دانشگاه استنفورد برای مطالعه عکاسی به دانشگاه فلورانس می رود و یک دوربین هولگا ۱۹۸۲ تهیه می کند. عکاس می تواند با این دوربین بدون هیچ تلاشی عکس های مربعی بگیرد. همین دوربین فکر راه اندازی سیستمی که بتوان با عکس های ساده شاهکارهای هنری تهیه کرد را به سر سیستروم می اندازد. در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۲ این اپلیکیشن در اپ استور ظاهر شد و در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی فیسبوک خریداری شد.

LEGO

اوله کرک کریستینسن در سال ۱۹۳۲ ورشکسته شد و با ۴ بچه تنها زندگی می کرد. او برای شاد کردن کودکانش برای آن ها اسباب بازی درست می کرد و مدتی بعد آن ها را به فروش می رساند. کریستینسن برای اسباب بازی هایی که می ساخت اسم لگو را انتخاب کرد و خیلی زود توانست فروشگاهی برای اسباب بازی هایش باز کند. او در سال ۱۹۵۴ به شهرت جهانی رسید.

ZARA

در سال ۱۹۷۵ امانیکو اورتگا خیاط اسپانیایی همراه با همسرش در خیابان مشغول پیاده روی بودند. آن ها از کنار فروشگاهی گذشتند که لباس های خیلی زیبایی داشت اما قیمت ها بیش از حد بالا بودند. اورتگا با خود فکر کرد چرا خودش لباس های زیبا اما با قیمت پایین تری تولید نکند. راز موفقیت زارا امروز در پیشگویی مدهاست.