اگر تمایل دارید عمر طولانی و زندگی شادی داشته باشید، شاید بد نباشد به سراغ خرید یک سگ پشمالوی زیبا بروید.

در تحقیقات جدیدی که دانشمندان اهل سوئد انجام داده اند، مشخص شد بیش از ۳٫۴ میلیون شهروند سوئدی در یک دوره ۱۲ ساله به هیچ نوع بیماری قلبی مبتلا نشده اند. برخی از این افراد صاحب سگ های خانگی هستند و بعضی دیگر، نه. پیرو این تحقیق، دانشمندان سعی کردند تا ببینند چند نفر از این افراد در این بازه ۱۲ ساله فوت کرده اند و با بررسی اطلاعات فردی آن ها و در نظر گرفتن جنسیت و سن‌شان به محاسبه خطر مرگ در این اشخاص پرداختند.

در این آزمایش مشخص شد کسانی که سگ خانگی دارند، ۲۰ درصد کمتر از بقیه در معرض خطر مرگ قرار دارند. جالب تر اینکه این احتمال در مورد اشخاصی که تنها و فقط با یک سگ زندگی می کنند، بیشتر بوده و تا ۳۳ درصد کمتر از بقیه مردم در معرض خطر مرگ قرار داشتند. این افراد همچنین ۸ درصد کمتر از دیگران به بیماری های قلبی همچون سکته یا ایست قلبی مبتلا می شوند.

در آزمایشی که اخیرا انجام شد، مشخص شد کسانی که سگ خانگی دارند، ۲۰ درصد کمتر از بقیه در معرض خطر مرگ قرار دارند.

همان طور که متوجه شده اید، این تحقیقات ثابت می کند که زندگی با حیوانات خانگی برای سلامت عمومی بدن انسان مفید است. یکی از دلایلش این است که صاحبان سگ ها عموما فعالیت فیزیکی بیشتری دارند. این افراد همچنین دارای فشار خون پایینی نیز هستند.

در راستای صحه گذاشتن روی این ادعا بد نیست به تحقیق دیگری اشاره کنیم که در مجله علمی Scientific Reports منتشر شده و در آن نوشته شده: نگهداری از سگ در خانه می تواند به سلامت جسمانی افراد کمک شایانی کرده و سبک زندگی آن ها را بهبود ببخشد.

«تاو فال»، یکی از استادان علوم واگیرشناسی در دانشگاه Uppsala بیان داشته: «نگهداری از سگ برای کسانی که احساس تنهایی دارند و نمی توانند سبک زندگی مناسبی داشته باشند، یک ایده خوب و ارزشمند است.»

برای انجام آزمایش مذکور، محققان سابقه زندگی حدود ۳٫۴ میلیون شهروند سوئدی را از داده اطلاعاتی دولت دریافت کرده و مور مطالعه قرار دارند. اطلاعات مورد نظر آن ها شامل تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت سلامت جسمی و روحی، وضعیت تاهل و تاریخ فوت بود.

از سال ۲۰۰۱، صاحبان سگ ها در سوئد مجبور بودند با تراشه‌های زیرپوستی یا تتو روی گوش، اطلاعات حیوانات خانگی خود را رسما ثبت کنند. بنابراین، محققان این امکان را داشتند تا دارندگان سگ را از دیگر شهروندان تفکیک کنند.

در نتیجه بررسی های گسترده مشخص شد، در طول ۱۲ سال گذشته، کسانی که سگ خانگی داشتند، بسیار کمتر از مردم عادی در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و خطر مرگ بودند.

البته دلیل واقعی و اصلی اینکه چرا صاحبان حیوانات خانگی عمر طولانی تری دارند معلوم نیست. گمانه زنی ها بر این اصل استوار است که تحرک و فعالیت زیاد فیزیکی و اضطراب کم می توانند در کاهش بیماری ها موثر بوده باشند.

افرادی که تنها زندگی می کنند هم چون باید یک تنه به همه امور نگهداری از حیوان خانگی خود بپردازند، بیشتر از بقیه فعالیت دارند و به لحاظ احساسی نیز شادتر هستند.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که این تحقیق فقط در سوئد صورت پذیرفته و با شرایط زندگی آن کشور چنین نتیجه ای حاصل شده است. از این رو باید این احتمال را داد که این ادعا در دیگر کشورها کاربرد نداشته باشد.

منبع: theverge
مقاله قبلیانار؛ آشنایی با خواص و آموزش آشپزی با میوه های محبوب شب یلدا
مقاله بعدیپلاسماجت روشی جدید برای ترمیم شلی پوست پلک