دولت کانادا در روز جهانی زن از اسکناس جدید 10 دلاری با تصویری از اولین زن پیشگام حقوق مدنی در کانادا بنام ویولا دزموند Viola Desmond رونمایی کرد.

او اولین زن سیاه پوستی است که تصویرش رو اسکانس های کانادایی منتشر می گردد. در تاریخ کانادا ویولا دزموند اولین زن سیاه پوستی بود که مبارزه قانونی در برابر تبعیض نژادی را بنیانگذاری نمود. تصاویر دیگری که در این اسکناس به چشم می خورند، تصویر موزه حقوق بشر کانادا، سمبل های کانادا و عدالت، یک پر عقاب و قسمتی از نوشته منشور حقوق و آزادی کانادا است. تصاویر روی این اسکناس بصورت عمودی چاپ شده اند.


این رونمایی امروز در کتابخانه مرکزی Halifax برگزار شد. خواهر Desmond، Wanda Robson و همچنین Bill Morneau وزیر دارایی و Stephen Poloz فرماندار بانک کانادا، نیز در این مراسم حضور داشتند.
در سال ۲۰۱۶، بانک کانادا اعلام کرد که Desmond اولین زن کانادایی است که تصویرش بر روی یک اسکناس کانادایی چاپ شده است.

Desmond در سالهای ۱۹۱۴-۱۹۶۵ در Nova Scotia زندگی می‌کرده است. او به خاطر موفقیتش به عنوان یک بیزینس وومن ، و همچنین استادگی برای حقوق مدنی شناخته شده است.
او در سال ۱۹۴۶ حاضر به ترک بخش «فقط سفیدپوستان» یک سینما نشد و در نتیجه به زندان افتاد و جریمه شد. پرونده‌ی دادگاهی او اولین چالش قانونی شناخته شده علیه جدایی نژادی بود که توسط یک زن سیاه پوست در کانادا به وجود آمد.
«دو سال پیش در چنین روزی (روز جهانی زن)، من و نخست وزیر Trudeau اعلام کردیم که زمان آن رسیده است که تصویر یک زن کانادایی بر روی اسکناس‌های کانادا چاپ شود. از آن زمان، به لطف خواهر Viola Desmond یعنی Wanda، کانادایی‌های بیشتری با شرح شجاعت و عزت نفس Viola Desmond آشنا شده‌اند».
«داستان او الهام‌بخش همه کانادایی‌هاست و با تمام قدرت یادآوری می‌کند که چگونه اقدامات یک فرد می‌تواند باعث تغییر در نسل‌ها شود».
این اسنکناس همچنین اولین اسکناس عمودی است که در کانادا چاپ شده است و همین امر باعث شده تصویر برجسته‌تری از Desmond بر روی آن چاپ شود.

منبع: DailyHive

مقاله قبلیمرگ دختر نوجوان براثر برخورد کامیون با اتوبوس مدرسه ادمونتون
مقاله بعدیدر سخنرانی سلطنتی آلبرتا، گریزی هم به اقتصاد، انرژی و مناقشات خط لوله زده شد