Thursday, April 25, 2024
15.1 C
Calgary

آژانس فضایی کانادا ، ماه و مریخ را هدف قرار داده است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آژانس فضایی کانادا در راستای اهداف آینده خود برای اکتشاف ماه، کمپانی‌ها را برای ارائه ایده‌هایشان در رابطه با مواردی نظیر سیستم‌های ماه نورد تا روش‌های خلاقانه اکتشاف مواد معدنی فرامی‌خواند. آژانس فضایی کانادا در طی هفته جاری مناقصه‌ای منتشر کرد که کانادا را در موقعیت مشارکت برای مأموریت‌های فضایی آینده نظیر اکتشاف انسانی و روباتیک کره ماه قرار می‌دهد.

ایده مناقصه با این هدف است که این تکنولوژی‌ها تا سال ۲۰۲۰ در مرکز فرماندهی این آژانس واقع در سنت هوبرت مستقر شده و آزمایش‌های بعدی در جزایر قناری انجام بشود.  کانادا در حال حاضر با آژانس‌های فضایی دیگر در اروپا، ژاپن و ایالات‌متحده بر روی فاز بعدی اکتشافات فضا همکاری می‌کند.

آژانس فضایی ایالات‌متحده یعنی ناسا در قدم جدید خود برای مأموریت مریخ، پروژه Lunar Gateway را به‌عنوان هدف بعدی خود قرار داده است. از طریق این ایستگاه فضایی، چهار فضانورد برای انجام آزمایش‌ها و اکتشافات به مدت چند هفته به سطح ماه دسترسی خواهند داشت.

البته هم‌اکنون صحبت‌هایی در رابطه با مشارکت کانادا برای ساخت یک ماه نورد پیشرفته برای مأموریت‌های آینده به میان آمده است.

مایک گرینلی (Mike Greenley) به‌عنوان رئیس گروه MDA که یکی از شرکت‌های فناوری پیشرو فضایی است، اظهار داشته است که :

تمرکز بعدی برای اکتشاف، رفتن به سطوح عمیق‌تر فضا و رفتن به ماه و مریخ است. پس بنابراین سری بعدی پروژه‌ها در طی پنج تا هفت سال آینده بازگشت به ماه، و در طی ۱۲ تا ۱۵ سال آینده رفتن به ورای مریخ خواهد بود.

کانادا  سابقه طولانی در مشارکت فضایی دارد که شروع آن به سال ۱۹۶۲ و پرتاب ماهواره Alouette I برای مطالعه یونوسفر بازمی‌گردد. از سال ۱۹۸۴، هشت فضانورد کانادایی در ۱۶ مأموریت فضایی مشارکت داشته‌اند و روبات کانادارم (Canadarm) جایگاه این کشور را به‌عنوان راهبر صنعت رباتیک فضایی به تثبیت رساند.

این مناقصه اخیر موجب پیشنهاد پروژه‌هایی جدید برای صنعت فضایی کانادا می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • سیستم‌های تأمین نیرو ماه نورد
  • راهنمایی، ناوبری و کنترل ماه نورد
  • سیستم‌های ارتباطی برای استفاده روی ماه
  • حفاری و نمونه‌برداری روی ماه
  • رویکردهای جدید اکتشاف

گرینلی اعلام کرد که تلاش آژانس فضایی کانادا برای تعامل با این صنعت نشانه‌ای مثبت از علاقه کانادا برای مشارکت در نسل آینده اکتشافات مربوط به ماه است.

با در جریان بودن پروژه Lunar Gateway، گرینلی از شرکای بین‌المللی خود انتظار دارد که کانادا را برای مشارکت در صنایع روباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور کمک به ساخت و راه‌اندازی این ایستگاه بین‌المللی جدید فرابخوانند.

علاوه بر این فرصت‌هایی برای مشارکت کانادا در فعالیت‌هایی بر روی سطح کره ماه نیز وجود دارد. برای مثال آژانس فضایی این کشور می‌تواند در طراحی و ساخت ماه نوردها و کمک به استخراج فضایی که کلیدی به دستیابی منابع موردنیاز برای تصرف کره ماه است، مشارکت داشته باشد.

ائتلاف جدید فعالان در بخش فضایی ازجمله MDA به‌تازگی کمپینی را با هشتگ #DontLetGoCanada راه‌اندازی کرد که هدف آن تلاش برای افزایش آگاهی در رابطه با دستاوردهای این کشور در فضا و مزایایی است که از هزینه و پشتیبانی دولت فدرال نشأت می‌گیرد.

گرینلی علاقه‌مند‌است که  کانادا به یک استراتژی جامع فضایی برای ایجاد زمینه‌هایی از قدرت مانند روباتیک، ماه نوردها و پزشکی فضایی بپردازد. او در این رابطه بیان کرد:

این‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که در طی ۱۵ سال یا بیشتر در میزان قابل‌توجهی انجام می‌شوند. کانادایی‌ها به مشارکت‌هایی فضایی این کشور افتخار می‌کنند. پس از سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کنند.

منبع: thestar