Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

مدارس کلگری به طور روزافزون، وابسته به جمع‌آوری اعانه و کارهای خیریه هستند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به لطف افزایش در کمک‌های جمع‌آوری شده از طریق کتابفروشی معروف Indigo Books که بانی این امر خیر بوده است امسال برای دومین بار دبیران مدارس دولتی در سراسر شهر کلگری صدها کتاب رایگان برای کتابخانه‌هایشان دریافت خواهند کرد.

اما با وجود اینکه این برنامه نیکوکارانه مزایای بسیار زیادی برای دانش‌آموزان مناطق محروم و نیازمند فراهم آورده است یک گروه از والدین می‌گویند که این بخشی از یک روند دردسرساز است به این دلیل که عدم تخصیص بودجه مناسب از طرف دولت برای تامین منابع اولیه آموزشی، دبیران، والدین و اکنون شرکای تجاری را وادار کرده است تا بیشتر از قبل به جمع‌آوری اعانات و جلب نظر خیرین بپردازند تنها برای اینکه آموزش کودکان با مشکل مواجه نشود.

بارب سیلوا (Barb Silva) سخنگوی گروه Support Our Students که نماینده بیشتر از ۳۰۰۰ خانواده در سراسر آلبرتا است می‌گوید:

ما حتی آنقدرها بودجه مالی نداریم که بتوانیم تمام کتابخانه‌هایمان را پر از کتاب که یک ضرورت اساسی در آموزش دارد کنیم. با اینحال ما هنوز هم روی این راهکارهای موقت جمع‌آوری اعانات و کمک‌های خیریه تمرکز داریم که سبب شده است از تمرکز روی ریشه واقعی این مشکل باز بمانیم و البته دولت‌هایمان را متعهد به فراهم کردن منابع ضروری برای آموزش همگانی خواهیم کرد.

در حین اینکه در جوامعی با درآمد بالا این والدین هستند که سال‌های سال پول مورد نیاز برای خریداری کتاب‌ها و کامپیوترهای مورد نیاز دانش‌آموزان را تقبل می‌کنند، اما برندهای معروف شرکتی نیز سهم خود را در این امر افزایش داده‌اند.

پارسال Indigo Books که بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب و هدایای ویژه در کانادا است بیشتر از ۱ میلیون دلار اعانه برای مدارس نیازمند در سراسر کشور جهت خرید کتاب و سایر اقلام اولیه آموزشی فراهم کرد.

تنها در خود کلگری در سال ۲۰۱۷ برنامه نیکوکاری Indigo  موسوم به Adopt A School Program حدود ۶۴۰۰۰ دلار اعانه جمع‌آوری کرد که این رقم بیشتر از ۴ برابر مبلغ ۱۳۰۰۰ دلاری بود که در سال ۲۰۰۹ زمانی که برنامه برای نخستین بار کار خود را شروع کرد اهدا شد.

موسسه The Indigo Love of Reading نیز که با مدارس برای جمع‌آوری اعانات از طریق اینترنت و فراهم کردن کتاب‌ها با تخفیف ویژه همکاری دارد توانست پارسال در کلگری مبلغ ۲۱۰۰۰۰ دلار جمع‌آوری کند که این هم یک جهش بزرگ در افزایش اعانات از مبلغ ۵۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۰۹ بود.

آریل سیلر، مدیر عامل موسسه  the Indigo Love of Reading می‌گوید که بسیاری از مدارس عمومی به طور عمده تلاش می‌کنند تا کتاب‌های اساسی که برای ایجاد مهارت‌های اولیه و مهم سوادآموزی در دانش‌آموزان الویت دارند را فراهم کنند. او در ادامه می‌افزاید:

من مادر ۲ فرزند هستم و هردو را نیز به مدارس عمومی محلی فرستادم. من شاهد هستم که والدین بچه‌ها به جمع‌آوری اعانات بیشتری مشغول می‌شوند تا کسری‌ها و محدودیت بودجه آموزشی اختصاص داده شده توسط دولت‌های ایالتی را جبران کنند. بسیاری از مدارس نیازمند که دسترسی محدودی به اعانات مالی برای تکمیل کتابخانه‌هایشان دارند واقعا نیاز به کتاب دارند. خانواده‌ها و همینطور جامعه ما به کتابخانه‌های مدارس به عنوان منبع مواد درسی مورد نیاز جهت ایجاد مهارت‌های سوادآموزی در دانش‌آموزان متکی هستند.

کمک های خیریه به مدارس کلگری

طبق داده‌های جمع‌آوری شده از موسسه  the Indigo Love of Reading و برنامه نیکوکاری Adopt a School Program بودجه‌های کنونی مدارس سالانه به ازای ۳ دانش آموز تنها اجازه ساخت یک کتابخانه جدید را در بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته کانادا می‌دهد. در حقیقت دبیران مدارس سالانه بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار از درآمد خود را صرف خرید کتاب‌ها و منابع اولیه آموزشی برای دانش‌آموزان می‌کنند که این میزان به ازای هر دبیر مدرسه برابر با ۴۵۳ دلار می‌شود که به غیر از هزینه‌های شخصی خود این افراد است.

Indigo می‌گوید نقش او در ایجاد سوادآموزی در کانادا وقتی که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان هنوز هم فاقد مهارت‌های اساسی سوادآموزی هستند پررنگ‌تر و ضروری‌تر می‌شود. سیلر می‌گوید:

مطمئنا فراهم کردن کتاب‌های آموزشی برای این مناطق نیازمند تاثیرگذار خواهد بود زیرا در غیر این صورت انتظار نداریم که مدارس مشابه هم این کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

امسال تعداد ۹ مدرسه درکلگری تحت پوشش برنامه نیکوکاری  Adopt A School Program قرار گرفته‌اند که شامل مدرسه Radisson Park نیز می‌شود، دبستانی واقع در تپه‌های Radisson که تا سقف ۴۰۰ کتاب رایگان برای کتابخانه خود دریافت خواهد کرد. دبیران مدارس نیز کارت‌های هدیه‌ای دریافت خواهند کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد کتاب‌ها و اقلام آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان خود را تهیه کنند. ۳۳ مدرسه دیگر در این فهرست حمایتی بعد از مشارکت در برنامه جمع‌آوری اعانات اینترنتی واجد شرایط دریافت تخفیفات ویژه برای خرید کتاب‌های مورد نیازشان می‌شوند.

اما سیلوا استدلال می‌کند در حین اینکه بسیاری از مدارس محلی از این برنامه حمایتی منتفع خواهند شد بسیاری از مدارس دیگر هنوز تحت پوشش قرار ندارند و این مساله سبب بروز نابرابری‌های آموزشی جدی در بین مدارس دارا و ندار می‌شود. او در ادامه می‌گوید:

ما با پر کردن این شکاف‌های مالی که در حقیقت مسئولیتش به عهده دولت ایالتی آلبرتا است در حال کوتاهی کردن در حق اکثریت کودکان به حاشیه رانده شده هستیم.

مسئولین ایالتی به واگذاری مسئولیت برای تخصیص منابع در حوزه‌های مدارس محلی مانند حوزه آموزشی Calgary Board of Education و Calgary Catholic School District ادامه می‌دهند، حتی با وجود اینکه هیئت‌های آموزشی محلی می‌گویند آنچه از دولت محلی عایدشان می‌شود تقریبا جوابگوی همه نیازهایشان نیست. دیوید اگن (David Eggen) وزیر آموزش و پرورش کانادا می‌گوید:

ما بیشتر از ۱/۱ میلیارد دلار پول از طریق بودجه اختصاصی سال ۲۰۱۸ برای حوزه آموزشی Calgary Board of Education فراهم آورده‌ایم. بهتر است بدانید که بیشتر از ۹۸ درصد بودجه آموزشی اختصاص داده شده به وزارت آموزش و پرورش به سمت مسئولین مدارس که وظیفه ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان را دارند سرازیر می‌شود. مسئولین مدارس همچنان موظف هستند تا نحوه تخصیص درست این بودجه مالی را جهت رفع نیازهای آموزشی دانش‌آموزانشان و همچنین انجمن‌های مدارس تعیین کنند و این مساله شامل بررسی کمبودهای موجود در مدرسه و کتابخانه‌های مدارس نیز می‌شود.

مارلین دنیس (Marilyn Dennis) متولی مدارس عمومی واقع شده در حوزه Wards 5 and 10 که شامل بسیاری از نواحی نیازمند ومحروم می‌شود اظهار می‌کند که نابرابری موجود بین مدارس یک حقیقت عیان و زنده است و حوزه آموزشی CBE سعی دارد که این شکاف‌های نابرابری را با بودجه‌های مالی محدودی پر کند. دنیس ادامه می‌دهد:

ما همگی می‌دانیم که در سیستم آموزشی کانادا تفاوت‌هایی در زمینه‌ مربوط به منابع وجود دارد و سعی داریم این منابع ناهمگون را به بهترین شکل ممکن تخصیص داده و از آن حمایت کنیم اما در برخی مناطق نیازهای آموزشی فراتر از منابع موجود هستند و همین امر مساله را پیچیده‌تر کرده است.

منبع: calgaryherald