Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

2021، پنجمین سال گرم کره زمین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش اتحادیه اروپا، 2021 پنجمین سال گرم ثبت شده است.

روز دوشنبه Copernicus Climate Change Service (CS3) نتایج بررسی‌های خود را منتشر کرد. طبق این گزارش هفت سال گذشته با فاصله‌ای محسوس گرم‌ترین دوره هفت ساله تاریخ است.

آنالیزها نشان داده که میانگین دمای پارسال 0.3 درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین دمای سال‌های 1991 تا 2020 و 1.1 تا 1.2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های 1850 تا 1990 است.

در بخش دیگر گزارش آمده که اندازه‌گیری‌های ماهواره‌‌ای حاکی از روند رو به رشد ورود گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر هستند.

کانادا در این بین جزو مناطقیست که بیشترین افزایش دما را تجربه کرده و بگفته CS3 میانگین دمای ماهانه نواحی شمالی کشور در شروع سال و پاییز بسیار بالاتر از نرمال بوده است. هشدار گرما در شهر تورنتو نیز طی ماه آگست برای مدت 10 روز پیاپی ادامه داشت!

در تابستان گذشته بریتیش‌کلمبیا صدها آتش‌سوزی مرگبار را تجربه کرد. این گزارش هوای گرم و خشک ماه‌های جولای و آگست در شمال‌غرب قاره آمریکا را علت این آتش‌سوزی‌ها می‌داند. طبق داده‌های بدست آمده آلاینده‌های کربن ناشی از سوختن جنگل‌ها طی سال گذشته 1850 مگاتن بوده که رقم بسیار چشمگیری محسوب می‌شود.

افزایش دمای کره زمین موجب بروز فاجعه‌های طبیعی بسیار شده که هر سال بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در این بین بریتیش‌کلمبیا طی ماه‌های گذشته درگیر آتش‌سوزی‌ و سیل‌های مرگبار بوده و در دشت‌های مرکزی کشور شاهد خشکسالی‌های طولانی مدت هستیم.

منبع: Daily Hive