Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

مادران شیرده باید از مصرف ماریجوانا بپرهیزند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ماریجوانا بیش از پیش در دسترس می‌باشد. ولی این ماده مخدر با نوزادان چه خواهد کرد؟

هنوز پاسخی برای این سوال وجود ندارد، اما به مادران شیرده اخطار داده شده است که از مصرف آن اجتناب کنند: طبق نظر آکادمی پزشکی کودکان آمریکایی، مقدار کمی از آن می‌تواند در شیر مادر ظاهر شود.

طبق یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال Pediatrics ، تترا هیدرو کانابینول (Tetrahydrocannabinol) یا THC، جزء روان‌گردان موجود در ماریجوانا است که موجب توهم در افراد می‌شود و شش روز پس از مصرف دارو، می‌تواند در شیر مادر ظاهر گردد.

اثرات شیمیایی ماریجوانا شش روز بعد از مصرف در شیر مادر یافت شد که موجب مطرح شدن سوالاتی درباره‌ی اثرات مواد مخدر بر نوزادان شده.

این مطالعه نشان داد که تترا هیدرو کانابینول، در ۶۳ درصد از ۵۴ نمونه‌ی شیر مادرهایی که قبل از شیردهی ماریجوانا استفاده می‌کردند قابل ردیابی بود.

در پاسخ به شواهدی که نشان می‌دهند نوزادان در معرض ماریجوانا قرار می‌گیرند، آکادمی پزشکی کودکان آمریکایی توصیه می‌کند همه‌ی مادران باردار و شیرده از مصرف ماریجوانا اجتناب کنند.

تحقیقات درباره‌ی اثرات بالقوه‌ی ماریجوانا به ویژه به این معنی است که هر قدر که دولت‌های بیشتری به سمت قانونی کردن استفاده از آن رفته‌اند، مادران باردار دارو را بیشتر مصرف کرده‌اند. مصرف تفننی این ماده در ۸ ایالت و واشنگتن و مصرف مقداری از آن به عنوان دارو در ۳۰ ایالت، قانونی است. اخیراً نیویورک گامی درجهت اجازه‌ی مصرف تفننی  ماریجوانا برداشته است.

حرکت به سمت قانونی شدن مصرف ماریجوانا در کشورهایی مانند کانادا و بریتانیا شتاب گرفته است و حتی به صورت قانونی به فروش میرسد و این مادامی است که جذب پول‌های کلان از جانب سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد رشد در صنعت را در پی دارد. کمپانی مادرِ آبجوی کورونا اخیراً ۴ میلیارد دلار به تولیدکننده‌ی کانابیس (شاهدانه) تزریق کرده است.

اما آکادمی پزشکی کودکان آمریکایی هشدار  داده است که علی‌رغم محدودیت‌های سست کننده، این موضوع لزوماً برای نوزادان بی‌خطر نیست.

Sheryl A. Ryan – رئیس A.A.P – گفت:

«این حقیقت که مصرف ماریجوانا در بسیاری از ایالات قانونی است، ممکن است این گمان را بوجود بیاورد که مصرف آن در زمان بارداری بی‌ضرر است؛ مخصوصاً با وجود داستان‌هایی که درباره‌ی مصرف آن برای بهبود حالت تهوع صبحگاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. ولی در حقیقت، همچنان این موضوع یک سوال مهم است.»

تحقیقات ابتدایی نشان داده‌اند که THC می‌تواند از جفت عبور کرده و خود را به جنین برساند که به صورت بالقوه می‌تواند به تکامل مغزی، هوش و وزن تولد نوزاد آسیب بزند. ولی مطالعات بر روی اثر ماریجوانا بر بارداری و شیردهی نسبتاً کمیاب است.

مطالعه‌ی آکادمی پزشکی کودکان آمریکایی که به‌جای نوزادان، شیر مادر را تست کرد، نتوانست مدرکی بر طرز تحت تأثیر قرار گرفتن کودکان و یا حتی این که آیا کودکان تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا نه ارائه کند. همچنین اشاره کرد که میزان بلعیده شده توسط نوزادان نیز می‌تواند به وضوح متفاوت باشد.

امروزه که مصرف ماریجوانا و مخدرها بیشتر شده، کار بر روی موضوع مهم‌تر است. Christina D. Chambers – استاد طب کودکان در دانشگاه کالیفرنیا – در یک ایمیل گفت:

«ما نیاز به استفاده‌ی روزمره‌ی محصولات موجود داشتیم تا به درستی سطح اکسپوژر را درک کنیم و به نتایج مناسب امروزی دست یابیم.»

تحقیقات بیشتری لازم است؛ پس دکترها می‌توانند توصیه‌هایی مبتنی بر شواهد ارائه دهند. دکتر Chambers افزود:

«این باعث ایجاد معضل برای متخصصان کودکانی می‌شود که از مراجعین خود می‌خواهند که کودکان خود را با شیر خود تغذیه کنند و نگرانند که برخی مادران درصورت منع شدن از استفاده از کانابیس، ممکن است از شیر دادن به نوزاد خود خودداری کنند.»