Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

خطر حمله قلبی در کریسمس افزایش پیدا می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مطالعات نشان می‌دهند که درحقیقت تمام این شور وهیجان ناشی از شروع تعطیلات می‌تواند سبب بروز حمله قلبی در شما شود. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که تمام خریدها، برنامه‌ریزی‌ها و گذراندن اوقات خوش با خانواده در تعطیلات کریسمس کافی است تا قلب شما را از تپش بازدارد. خوب باید بدانید که برخی از مطالعات جدید در این زمینه نشان می‌دهند که حس درون سینه شما صرفا ناشی از ۳ برابر کوچک‌تر شدن قلبتان نیست بلکه در حقیقت ممکن است خطر حمله قلبی در کریسمس در شما افزایش پیدا کند.

طبق یک مطالعه انجام گرفته در سوئد تحت عنوان (Christmas 2018: Heart Of The Matter)، که در مجله پزشکی BMJ منتشر شد یک تجزیه و تحلیل ۱۶ ساله از بستری شدن افراد مختلف در  بیمارستان به دلیل آنفارکتوس میوکارد (myocardial infarction) که با عنوان حمله قلبی هم شناخته می‌شود یک رابطه مثبت بین عوامل برونی و به وجود آمدن وضعیت اورژانسی در فرد نشان می دهند که یکی از آن‌ها حمله قلبی در کریسمس است.

شروع علائم مربوط به حمله قلبی در اولین دقایق آن مستند شده است و نتایج نشان داد که حمله قلبی در کریسمس شایع است و تعطیلات کریسمس و تعطیلات اواسط تابستان در سوئد با خطر فزاینده حمله قلبی به‌ویژه در بیماران مسن‌تر و مریض‌احوال‌تر ارتباط دارد.

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که اگرچه مرگ‌های ناشی از حمله‌های قلبی در کشورهای ثروتمند در حال کاهش است اما هنوز در سراسر جهان شایع‌ترین عامل مرگ ومیر افراد محسوب می‌شود. حتی گفته می‌شود وینستون چرچیل، نخست وزیر فقید بریتانیا درحین دیدار با مقامات کاخ سفید در کریسمس ۱۹۴۱ دچار حمله قلبی شده است.

در حین اینکه عوامل خطرزای متعددی می‌توانند احتمال بروز ایست قلبی را افزایش دهند که از تنش عاطفی و فعالیت سنگین ورزشی گرفته تا در معرض هوای سرد قرار گرفتن را شامل می‌شود اما هدف از این مطالعه اشاره دقیق به این موضوع بوده است که آیا می‌توان عوامل برونی مانند تعطیلات را به طور مستقیم به بروز حمله قلبی در افراد مربوط کرد یا خیر. به عبارت دیگر تایید کرد که حمله قلبی در کریسمس واقعا به دلیل شروع کریسمس است یا خیر.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که اوج مرگ ومیر ناشی از ایست قلبی در دنیای غرب در تعطیلات کریسمس و شروع سال نو و همینطور در طول تعطیلات اسلامی در کشورهای مسلمان بوده است که این مراسم را به طرز باشکوهی برگزار می‌کنند. اما محققان دریافتند که آن مطالعات اغلب مبتنی بر داده‌های مربوط به شروع علائم حمله قلبی نبودند بلکه صرفا به زمان مرگ یا بستری شدن در بیمارستان اشاره داشتند.

تیم محققان با استفاده از بانک داده‌های پزشکی (SWEDEHEART) که یک پایگاه اینترنتی برای ثبت اطلاعات پزشکی از سراسر جهان است مشاهده کردند که  احتمال حمله قلبی در کریسمس نسبت به روزهای عادی ۳۷ درصد بیشتر است و اوج بروز حمله‌های قلبی حوالی ساعت ۱۰ شب است.

تفاوت‌های فرهنگی نیز ممکن است نقشی در این بین داشته باشند زیرا در سوئد جشن‌های مربوط به ایام کریسمس  از روز ۲۴ دسامبر شروع می‌شوند پس صرفا به این خاطر که روز اول کریسمس را به سلامت از سر گذرانده‌اید به این معنا نیست که خطر از سرتان گذشته است. خونسرد باشید و هنگام صرف شام از زیاده‌روی در خوردن سس قره قوروت (cranberry) اجتناب کنید.

جنبه مثبتی که این مطالعه به آن دست یافت این است  که رویدادهای معروف ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی مانند جام جهانی تقریبا هیچ تاثیری روی افزایش خطر حمله‌های قلبی ندارند. این یعنی تماشای مسابقات ورزشی جهان برای شما و قلبتان خطری ندارد.

منبع: dailyhive