Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

پلیس کانادا می‌تواند همه جا تست تنفسی الکل بگیرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از هم‌اکنون پلیس کانادا می‌تواند از اشخاص تقاضای تست تنفسی الکل در بارها و حتی در خانه داشته باشد. ممکن است باورنکردنی به نظر برسد اما خبرها حاکی از آن است که قوانین اصلاح شده در رابطه با رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل به پلیس کانادا اجازه می‌دهد که از مردم تقاضای انجام تست تنفسی الکل در بارها، رستوران‌ها یا حتی در خانه کنند. درضمن اگر شما در برابر انجام این خواسته مقاومت کنید ممکن است دستگیر شوید، برایتان پرونده مجرمانه تشکیل شود، به پرداخت جریمه محکوم شوید و حتی در معرض تعلیق از رانندگی کردن قرار بگیرید.

شما ممکن است حتی ۲ ساعت بعد از رانندگی کردن به عنوان ناقض قوانین رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل شناخته شوید. اکنون تمام مسئولیت‌ها بر گردن رانندگان است تا ثابت کنند که در حین رانندگی در جاده‌ها تحت تاثیر مصرف الکل قرار نداشته‌اند. پائول دوروشنکو (Paul Doroshenko)، وکیل مدافع جزایی در ونکوور که متخصص دفاع از متهمین پرونده‌های رانندگی تحت تاثیر الکل است اظهار کرد:

این قوانین واقعا احمقانه هستند، یعنی این طور بگوییم که داشتن یک لیوان نوشیدنی روی میز آشپزخانه خانه خودتان هم می‌تواند شما را بالقوه یک مجرم جلوه دهد. اگر شما بعد از رسیدن به خانه نوشیدنی مصرف کنید پلیس ناگهان دم در خانه پیدایش می‌شود و می‌تواند شما را دستگیر کند، تحت بازداشت قرار دهد، شما را به اداره پلیس ببرد و ممکن است شما به این دلیل که ۲ ساعت بعد از رانندگی تست خونتان نشان دهنده میزان الکل بالای ۸۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی لیتر خون بوده است محکوم شوید.

تغییرات در بند ۲۵۳ قوانین مجرمانه کانادا از دسامبر اعمال شد و در نتیجه به پلیس قدرت بیشتری داد تا به دنبال گرفتن تست تنفسی الکل از رانندگانی باشد که مشکوک به رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل هستند.

در قوانین جدید افسران پلیس دیگر نیازی ندارند که برای مشکوک شدن به مصرف الکل توسط راننده و در نتیجه تقاضای انجام تست تنفسی الکل از او دلیل منطقی در دست داشته باشند. اکنون یک افسر پلیس می‌تواند تقاضای تست تنفسی الکل از رانندگان داشته باشد آن هم به هر دلیل ممکن و هر زمانی که خود افسر تشخیص بدهد.

در حین این که بسیاری از کانادایی‌ها در مورد آن بخش از قوانین وضع شده جدید چیزهایی شنیده‌اند اما وکلا می‌گویند که آن بخش مربوط به مصرف الکل بعد ۲ ساعت پس از رانندگی به عموم گزارش نشده است. جوزف نئوبرگر (Joseph Neuberger)، یکی از وکیل مدافعان جزایی در تورنتو اظهار کرد:

عموم مردم به طور کامل از این قضیه بی‌اطلاع هستند.

او یک سناریو را به این شکل توصیف کرد که شخصی به خانه‌اش رفته است و مشغول تماشای بازی هاکی از تلوزیون است، در حین تماشا کمی نوشیدنی هم می‌خورد و ناگهان می‌شنود که پلیس زنگ خانه را به صدا درآورده است. این پلیس یک گزارش از شخصی در یک خانه دریافت کرده است که ساعاتی پیش به طرز مشکوکی در حال رانندگی بوده است. او سناریو را چنین ادامه داد:

در را که باز می‌کند پلیس می‌گوید «آقا ما شکایتی در مورد رانندگی شما دریافت کرده‌ایم و لازم است که تست تنفسی الکل از شما بگیریم» و اگر شخص مذکور تمایلی به دادن تست تنفسی الکل نداشته باشد احتمالا این عدم تمایل منجر به دستگیر شدنش توسط پلیس خواهد شد.

طبق نظر مایکل انگل (Michael Engel)، وکیل مدافع جزایی در تورنتو که اغلب موارد روی پرونده‌های رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل کار می‌کند این قانون به طور جدی آزادی‌های مدنی مردم را زیر پا می‌گذارد.

انگل می‌گوید که در نتیجه اجرای این قوانین ممکن است شخصی به طور ناعادلانه محکوم شود. اگر یک همکار ناراضی در محل کار شخص یا همسر شخص به پلیس تلفن کند و شکایتی در این رابطه داشته باشد و یک افسر پلیس برای تحقیق و بررسی به خانه یا محل کار شخص مذکور برود می‌تواند تقاضای گرفتن تست تنفسی الکل از آن شخص کند.

انگل با توصیف ظرفیت سوء استفاده از این قوانین توسط کسانی که از روی کینه‌های شخصی با پلیس تماس می‌گیرند گفت که ممکن است حتی زن و شوهری که در آستانه جدایی هستند برای یکدیگر چنین پاپوشی بدوزند. انگل ادامه داد:

دامنه سوء استفاده‌ها در چنین حالتی بسیار گسترده است و به طور بالقوه می‌تواند رفتارهای بی‌خطر و مبرا از خلاف را نیز مجرمانه جلوه دهد.

دوروشنکو گفت که برای نمونه شخصی در یک مکان عمومی نوشیدنی مصرف می‌کند اما برای آن شخص دشوار خواهد بود که ثابت کند ساعاتی پیش در حین رانندگی کردن تحت تاثیر مصرف الکل قرار نداشته است. او با اشاره به این که قوانین جدید زیاده‌روی محسوب می‌شوند گفت:

اگر پلیس شما را در داخل یک رستوران پیدا کند می‌تواند شما را از آنجا خارج کند حتی بدون توجه به این حقیقت که شما در داخل رستوران نوشیدنی مصرف می‌کردید و اصلا ممکن است قصد نداشتید بعد از صرف نوشیدنی رانندگی کنید. این واقعا احمقانه است بنابراین خیلی‌ها حتی تصورش را هم نمی‌کنند که ممکن است چنین چیزی امکان‌پذیر باشد اما قانون کنونی همین است و شما شاهد خواهید بود که اجرا می‌شود، من تضمین می‌کنم که اجرا خواهد شد.

دولت فدرال قوانین اصلاح شده رانندگی را در تلاش برای کاستن از میزان تصادفات و مرگ ومیر ناشی از رفتارهای پر‌خطر رانندگی در جاده‌ها تصویب کرده است. جودی ویلسون ریبالد (Jody Wilson-Raybould)، وزیر دادگستری در ماه دسامبر اعلام کرد:

رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل از عوامل عمده مجرمانه در بروز مرگ و جراحات در کانادا است. من معتقد هستم این اصلاحات منجر به کمتر شدن میزان مرگ‌های جاده‌ای و صدمه به خانواده‌های کانادایی خواهد شد که به خاطر عمل یک راننده که تحت تاثیر مصرف الکل بوده است عزیزانشان را از دست داده‌اند. این یکی از چشم‌گیرترین تغییراتی است که در طول ۴۰ سال گذشته در رابطه با قوانین مربوط به رانندگی تحت تاثیر مصرف الکل به اجرا درآمده است و یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان با آن سیستم قضایی کشور را به‌روز کرد.

در حین این که وکلای جزایی پیش‌بینی می‌کنند قوانین جدید احتمالا از طریق درخواست محاکم و حتی دادگاه عالی کانادا با چالش مواجه خواهد شد انتظار دارند که روند تجدید نظر در این قوانین سال‌ها به طول بینجامد. در همین اثناء شاهد خواهیم بود رانندگان در معرض دستگیری و محکومیت‌های ناعادلانه قرار می‌گیرند. انگل گفت دنیای جدیدی پیش روی ما قرار گرفته است و باید با آن کنار آمد.
منبع: globalnews