Wednesday, April 24, 2024
11.4 C
Calgary

شکایت ۱۶ ایالت امریکا از دولت ترامپ به خاطر اعلام وضعیت اضطراری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کالیفرنیا و ۱۵ ایالت دیگر دعوی حقوقی خود علیه «اعلام وضعیت اضطراری توسط دونالد ترامپ برای احداث دیوار حایل در مرز جنوبی» را به دادگستری امریکا ارسال کرده‌اند.

دادستان عمومی کالیفرنیا، خاویر بِسِرا (Xavier Becerra) در بیانیهٔ دوشنبه‌اش نوشته است که دولت ترامپ با رفتارهای خود عملا قانون اساسی ایالات متحده امریکا را نقض کرده است.

آقای بِسِرا می‌گوید، «پرزیدنت ترامپ، با تحقیرِ کامل با چارچوب قانونی کشور رفتار می‌کند. او می‌داند که هیچ بحرانی در مرز جنوبی نداریم، می‌داند که اعلام وضعیت اضطراری کاملا توجیه‌ناپذیر است، و اعتراف کرده که احتمالا در دادگاه بازنده این دعوی حقوقی خواهد بود.»

دادستان‌های عمومی کولورادو، کنِتیکِت، دلاوِر، هاوایی، ایلینوی، مِین، مریلند، میشیگن، مینِسوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورِگان، و ویرجینیا در کنار کالیفرنیا علیه دولت ترامپ شکایت کرده‌اند.

ترامپ برای به سرانجام رساندن قول انتخاباتی‌اش این وضعیت اضطراری را اعلام کرده است تا با جابه‌جا کردن بخشی‌هایی از بودجه نظامی و بودجه مقابله با بحران ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا، دیوار حایل جنوبی را تکمیل کند. با این کار او می‌تواند بدون مجوز کنگره بودجه‌های پنتاگون و دیگر وزارتخانه‌ها را خرجِ دیوار در مرز مکزیک کند.

فرماندار جدید کالیفرنیا، گَوین نیوسام (Gavin Newsom) می‌گوید: «پرزیدنت ترامپ در حال تولید بحران است و یک اضطراری ملیِ کاملا دروغین اعلام کرده تا بتواند قدرت کامل را به دست بگیرد و قانون اساسی را زیر پا بگذارد. این اضطرارِ جعلی یک فضاحت ملی است.»

ایالتِ دمکراتِ کالیفرنیا بارها دولت ترامپ را به دادگاه کشانیده است و بعید است به این زودی‌ها جنگ حقوقی با دولت جمهوری‌خواهان را کنار بگذارد.

منبع: Global News