Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

نتایج انتخابات 2019 آلبرتا، جیسون کنی برنده میدان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در انتخابات دیروز آلبرتا علاوه بر این‌که نامزدهای حزب United Conservative در 63 حوزه انتخاباتی استان پیروز شدند، جیسون کنی توانست اکثریت قابل ‌ملاحظه‌ای از تعداد کل آرای آلبرتا را نیز به خودش اختصاص داد. این در حالی است که حزب NDP تاکنون توانسته تنها در 24 حوزه انتخاباتی پیروز شود.

UCP 914،749 رای (54.8 درصد از آرا) کسب کرده که در مقایسه با 534،642 رای NDP (32.1 درصد آرا) بسیار بیشتر است.

با مشخص شدن نتایج انتخابات، جیسون کنی در مراسم سخنرانی پیروزی خود حاضر شد. کمی بعد ریچل ناتلی نیز شکست در این انتخابات را پذیرفته است. کنی در مرکز حزب UCP شهر کلگری گفت که نظر مردم آلبرتا را کاملا رسا و بلند شنیده است. او بیان داشت استان آلبرتا در ناامیدی عمیقی فرو رفته و این را می‌توان در هرکجای آن احساس کرد.

او در ادامه افزود: امروز اهالی استان به کانادا و جهان یک پیام بزرگ ارسال کردند و آن این است که آلبرتا برای تجارت کاملا آماده است. ما در این انتخابات برای نجات خود، مشاغل و آینده خود و فرزندانمان به پای صندوق‌های رای رفتیم.

کنی در پایان سخنرانی خود از ریچل ناتلی رهبر حزب NDP بخاطر خدماتی که در طول چهار سال گذشته به استان کرده تشکر کرد. او همچنین از استفن مندل رهبر حزب Alberta و دیوید خان رهبر حزب Liberal Party نیز قدردانی کرد. کنی گفت که به رای آلبرتایی‌ها نهایت احترام را خواهد گذاشت و برای ایجاد تغییرات سریع و حل مشکلات استان نهایت تلاش خودش را می‌کند.

خانم ریچل ناتلی نیز که دیشب در ساعت 9:45 دقیقه شکست حزب خود در انتخابات را پذیرفت، در ادمونتون سخنرانی کرد. او گفت که مردم نظر خود را اعلام کرده و طی آن از کنی حمایت کرده‌اند. او در ادامه افزود که خدمت به استان آلبرتا افتخار بزرگی برای او بوده و به اقداماتی مانند افزایش حداقل حقوق، ایجاد برنامه‌های آب‌وهوایی و کاهش تعداد کودکان فقیر در استان افتخار می‌کند.

او سوگند یاد کرد که به عنوان رهبر مخالفان فعالیت خود را ادامه دهد و به عنوان عضوی از حزب NDP بر اقدامات دولت جدید نظارت کند. او سپس گفت: ما به طور اساسی و برای همیشه سیاست‌های این استان را تغییر داده‌ایم.

نخست‌وزیر جاستین ترودو نیز عصر سه‌شنبه و در یک پیام به نتایج انتخابات آلبرتا واکنش نشان داد. او به جیسون کنی صمیمانه تبریک گفت و بیان داشت که به همکاری با دولت جدید این استان برای ایجاد شغل، ساخت زیرساخت و رشد اقتصادی و صنعتی، شدیدا خوشبین است.

ترودو در ادامه افزود: ما به کمک یکدیگر مشکلات مهم اهالی آلبرتا و کشور کانادا را حل خواهیم کرد. امیدوار هستم بتوانیم تولید کلزا را افزایش دهیم، و اجرای برنامه‌های جدی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را همزمان با انتقال منابع طبیعی خود به بازار دنبال کنیم.

جاستین ترودو در پایان از ریچل ناتلی نیز به خاطر خدمات چند سال اخیرش در مقام نخست‌وزیر تشکر کرد.

نتایج این انتخابات با پیشبینی نظرسنجی‌ها تا حد زیادی مطابقت داشت. آرا نشان می‌دهند که ریچل ناتلی همچنان همراهی ادمونتونی‌ها را در اختیار دارد اما محبوبیت او در دو شهر بزرگ دیگر استان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. دیروز رای اکثریت شهر کلگری را نیز UCP بدست آورد. دیوید استورات که دانشمند علوم سیاسی دانشگاه کلگری است در اینباره می‌گوید: به نظر من کلگری قدری بیشتر از آن‌جه مردم تصور می‌کردند طرفدار UCP شده است. من فکر می‌کنم آرای بدست آمده برای NDP حتی در شهر ادمونتون نیز کمتر از انتظارشان بوده است.

این اولین بار در تاریخ است که یک دولت در آلبرتا تنها پس از اولین دوره چهارساله خودش شکست می‌خورد. پس از آن‌که NDP توانست قدرت را در سال 2015 از محافظه‌کاران برباید، امسال نتوانست نظر رای‌دهندگان را درباره عملکرد اقتصادی خود و برنامه‌هایی که برای اقتصاد دارد، جلب کند.

سه‌شنبه شب و پس از پیروزی UCP در مراکز این حزب در استان جشن و پایکوبی برپا شد.

راجان ساونی که در حوزه کلگری-نورث‌ایست به عنوان نماینده UCP انتخاب شده این‌طور می‌گوید: نتایج امشب نشان داد که مشاغل، اقتصاد و موضوع خط لوله بیش از هرچیز دیگری دغدغه اهالی آلبرتا هستند. ما باید شهروندان این استان را مجددا به سر کارهای خودشان بازگردانده و بخش انرژی آلبرتا را فعال کنیم.

در همین حال طرفداران حزب NDP نیز دیشب در مرکز گردهمایی ادمونتون جمع شده بودند. پس از آن‌که منابع خبری از کسب اکثریت آرا توسط UCP خبر دادند، دیوید شپرد که نامزد حوزه مرکزی این شهر بود گفت برای از دست دادن امید هنوز زود است. با اینحال او افزود نظر مردم آلبرتا تعیین کننده آینده سیاسی ما خواهد بود.

فارون الیس که محقق و دانشمند علوم سیاسی کالج لدبریج است می‌گوید: حزب NDP در زمان اداره استان نتوانست شرایط اقتصادی را هنگام پایین بودن قیمت نفت به خوبی کنترل کند و میزان بیکاری در استان نیز بالا رفت. زمانی که وضعیت اقتصادی بد باشد مردم اولویت اصلی را به آن خواهند داد. این اقتصاد است که همه‌ چیز را تعیین می‌کند.

امسال نزدیک به 700،000 نفر زودتر از موعد برگزاری انتخابات رای خود را به صندوق‌های رای انداخته بودند. نزدیک به یک سوم از این افراد با استفاده از سیستم vote anywhere رای داده بودند. این آرا تا روز چهارشنبه شمرده نخواهند شد و همین موضوع باعث شده نتوان هنوز با قطعیت درباره نتایج نهایی انتخابات صحبت کرد.

تاکنون چند گزارش درباره تحرکات غیرعادی در روز انتخابات منتشر شده است. در یکی از آن‌ها برخی از شهروندان کلگری گزارش داده‌اند که تماس‌هایی از سوی یک گروه که خود را از اعضای شهر معرفی کرده‌ بوده، دریافت کرده‌اند. این گروه از افراد پرسیده بودند که آیا قصد رای دادن دارند یا خیر. شهرداری کلگری اعلام کرده که همچین سوالی از شهروندان خود نپرسیده و هرگز نخواهد پرسید و هیچ ارتباطی با این گروه ندارد.

منبع: calgaryherald