Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

واکنش نخست وزیر آلبرتا به رای دادگاه B.C درباره خط لوله TMX

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیش‌تر در پیکوبینو خواندید که دادگاه استیناف بریتیش کلمبیا رای داده که دولت این استان حق محدودسازی انتقال نفت از مرزهایش را ندارد، و حالا نخست وزیر آلبرتا آقای جیسون کنی نظرش را درباره این تصمیم گفته است.

شاید به خاطر داشته باشید که این رای به دنبال آن صادر شد که دولت استانی B.C نظر دادگاه استیناف درباره «حق دولت استانی برای محافظت از محیط زیست B.C در برابر نشت مواد نفتی سنگین» را به عنوان مرجع قانونی جویا شد.

از آنجایی که خط لوله Trans Mountain تبدیل به موضوعی فرااستانی و در نتیجه، فدرال شده است قاضی دادگاه استیناف خانم مری نیوبِری در رای خود نوشت که دادگاه استیناف B.C «قضیه خط لوله را در حوزه بین‌استانی و از این رو در حیطه اختیارهای دولت فدرال می‌داند.»

آقای کِنی که از طرفداران پرصدای خط لوله Trans Mountain است بعد از صدور این رای از نخست وزیر B.C آقای جان هورگان خواست که «کمپین اعتراضی» خود را کنار بگذارد.

او در بیانیه‌ای نوشت:

«بالاترین دادگاه استانیِ بریتیش کلمبیا نظر خود را شفاف گفته است و حالا وقتش رسیده که اعتراض به خط لوله TMX به زباله‌دانی برود. من برای همکاری با B.C و دولت فدرال آماده‌ام تا مزایای بزرگ این پروژه را ارزیابی کنیم، به خصوص که اکثریت مردم در کانادا و این دو استان موافق آن هستند.»

«نخست وزیر B.C آقای هورگان بارها گفته است که این چالش حقوقی و موارد مشابه برای برقراری حکومت قانون هستند. ما هم موافقیم و حالا در سایهٔ تصمیم دادگاه، امیدواریم دولت B.C به قانون احترام بگذارد و کمپین اعتراضی خود را تمام کند.»

با این حال، دادستان کل B.C آقای دیوید اِبی که از اعضای دولت است، ساعاتی بعد از این رای صحبت کرد و به نظر می‌رسد که تلاش دولتش متبوعش برای به چالش کشیدن TMX در دادگاه‌ها هنوز تمام نشده است.

او صحبت از احتمال ارجاع پرونده به دادگاه عالی کانادا کرده است و اینکه هزینهٔ چنین کاری در مقابل هزینه‌های تحمیلی TMX به محیط زیست استان، ناچیز است.

«ما فکر می‌کنیم ارزشش را دارد، به خصوص از این منظر که حدود اختیارات خودمان برای محافظت از مردم بریتیش کلمبیا در برابر نتیجه فاجعه‌بار این طرح را شفاف خواهیم کرد.»

منبع: Daily Hive