Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

آشنایی کوتاه با ۱۰ روز دیوانه‌واری که کلگری استمپید نام دارند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

استمپید که آن را «بهترین شوی فضای باز دنیا» لقب داده‌اند، هر سال در این فصل کلگری را در مرکز توجه دنیا، به خصوص علاقمندان به فرهنگ وسترن، قرار می‌دهد.

اما معنای این رویداد، دقیقا چیست؟

برای افرادی که از کودکی در این مراسم حضور داشته‌اند، این سوال خیلی پوچ به نظر می‌آید. استمپید یعنی استمپید دیگر، واضح است…

با این حال برای دیگر استان‌های کانادا و بقیه کشورها، پاسخ این سوال واضح نیست.

https://www.instagram.com/p/BzqFhFGgcQd/?utm_source=ig_embed

یک برداشت اشتباه این است که استمپید «یک پارتی بزرگ در زمینه سوارکاری است.» این نه کاملا درست است و نه کاملا غلط.

استپمید نسبت به اوایل راه‌اندازی خود که هیچ، حتی نسبت به دهه‌های ۸۰ و ۹۰ هم خیلی تغییر کرده و خارج از زمین‌های خاکی برای خود زندگی جدیدی ساخته است.

چیزی که ابتدا یک نمایش و نمایشگاهِ سوارکاری (Rodeo) بود، حالا تبدیل به جشنی در سرتاسر شهر شده که صبحانه‌های پنکیکی، رژه‌ها، خیمه‌های پارتی، اجراهای زندهٔ موسیقی، و چیزهای بیشتر و بیشتری به آن اضافه می‌شود.

https://www.instagram.com/p/Bn_6Ww0BH8S/?utm_source=ig_embed

پس وقتی می‌پرسیم «معنی کلگری استمپید چیست؟» جواب ساده‌ای وجود ندارد، اما ما سعی می‌کنیم آن را خیلی خلاصه و کامل جواب دهیم.

بیایید با یک درس تاریخ کارمان را شروع کنیم.

استمپید در سال ۱۸۸۶ با عنوان نمایشگاه کلگری (Calgary Exhibition) شروع شد تا دانش و روش‌های کشاورزی در دنیای غرب را به مردم معرفی کند.

آقای گای ویدیک (Guy Weadick) که پدربزرگ استمپید به حساب می‌آید سال ۱۹۱۲ از نیویورک به اینجا آمد و با کمک «چهار بزرگ» —جورج لِین، پَت بِرنز، اِی.جِی. مک‌لین، و اِی.ای. کراس که همگی تُجار بزرگ و تاثیرگذار آن زمان بودند— اولین استمپید را اجرا کرد.

https://www.instagram.com/p/BWQF_MiBP9c/?utm_source=ig_embed

آن سال نیمی از مراسم زیر باران بود اما نمایش‌های سوارکاری پر زرق و برق و گیرایی در رژهٔ مراسم انجام شد، و فرهنگ‌های مختلف در اردوگاه Elbow River به هم رسیدند و موفقیتی بزرگ برای مجریان به دست آمد، افرادی که همه‌شان هنوز چهره‌های برجسته‌ای به حساب می‌آیند.

چهار بزرگ (Big Four) ماموریت «برگزاری بزرگترین و بهترین نمایش در نوع خود» را بر عهده آقای ویدیک گذاشتند، که او از عهده‌اش بر آمد، و حتی از هدف اولیه فراتر رفت، و ۸۰,۰۰۰ نفر را در اولین سال به استمپید آورد—که دو برابر جمعیت کلگری در آن زمان بود.

https://www.instagram.com/p/Bk3K92Wgm_8/?utm_source=ig_embed

با سرعت به سال ۱۹۲۳ بیاییم، که یک نقطهٔ عطف برای این رویداد به حساب می‌آید و اولین بار Calgary Exhibition و Stampede تلاش خود را یکی کردند.

ویدیک باعث آمدن شور و شعف به شهر شد، که نتیجه آن نونوار شدن ویترین مغازه‌ها بود و بسیاری از شهروندان با لباس‌های وسترن به تماشای این رویداد آمدند. یک رژه بزرگ در مرکز شهر برگزار شد و اولین بار مراسم صبحانهٔ پنکیک و مسابقه ارابه‌ها برگزار شد—استمپید به شکلی که امروز می‌شناسیم و دوستش داریم، از این سال شروع شد.

https://www.instagram.com/p/BWieCHKhPLO/?utm_source=ig_embed

از آن زمان، استمپید مدام بزرگ و بزرگتر شده و حالا به خاطر میزبانی چهره‌های سلطنتی و ستاره‌های دنیا، هم شناخته می‌شود.

سرانجام ساختمان‌های BMO Centre و Grandstand ساخته شدند و در ادامه Young Canadians و نمایش Grandstand شکل گرفت، نمایشی که بهترین‌های امریکا را به چالش می‌کشد.

استمپید امروز نمایندهٔ همهٔ تنوع‌ها در کلگری است و قدرت، صبر، تحمل، چابکی، و استقامت جامعه را نشان می‌دهد.

https://www.instagram.com/p/BWa7pt4Blj5/?utm_source=ig_embed

استمپید از هیاهوی جنگ جهانی و دیگر رویدادهای بین‌المللی به سلامت عبور کرد، و حتی سیلاب ویرانگر ۲۰۱۳ را هم پشت سر گذاشت.

این رویدادی است که دلارهای خیریهٔ زیادی را جذب می‌کند، جایگاه مردم بومی که قبل از ما در اینجا ساکن بودند را بالا می‌برد و میهمان‌دوستی غربی ما را با فرهنگ زندگی روزمره‌مان  در هم می‌تند.

یک نمایش سواره

https://www.instagram.com/p/Blv5AUqh90F/?utm_source=ig_embed

نه اینکه شما نمی‌دانستید قلب این رویداد یک نمایش سواره است، اما خب بالاخره باید آن را می‌نوشتیم!

به حیوانات نزدیک شوید و با آنها دوستی کنید، چرا که نه. به خصوص که غذای شما از منطقه کشاورزی و دامداری در Nutrien Event Centre می‌آید. رقابت‌های اسب‌سواری، کشیدن تراکتورها، و گله‌داری سگ‌ها را هم از دست ندهید.

در Grandstand هم می‌توانید رویدادهای نمادین سواره را عصرها و ارابه‌سواری را شب‌ها ببینید.

https://www.instagram.com/p/BuumudnhcXF/?utm_source=ig_embed

یک فستیوال موسیقی

هر سال یکی از بهترین تجربه‌های استمپید، فستیوال موسیقی است، یک جشن شهری بزرگ!

برخی از بهترین هنرمندان دنیا در منقطه استمپید و البته در شهر به اجرا می‌پردازند. برای هر سلیقه‌ای حداقل یک اجرای خوب وجود دارد.

در استمپید می‌توانید اجرای موسیقی روی صحنه‌ٔ کوکا-کولا، نَشویل نورث، بیگ فور رودهاوس، بولز افتر دارک، و مجموعه کنسرت‌های ویرجین موبایل در Saddledome را ببینید.

در طول این ۱۰ روز، در شهر هم کنسرت‌های زیادی ترتیب یافته است. از کابویز میوزیک فستیوال و بدلندز میوزیک فستیوال گرفته تا رَنچ‌منز، وایلد‌هورس سالون، Roundup Musicfest و آکسفورد استامپ.

https://www.instagram.com/p/BwlN_0mhmtL/?utm_source=ig_embed

یک کارناوال

از Midway و تمام تفریحات کلاسیکش لذت ببرید. بازی‌های فکری، سوارکاری، کیوسک‌های تعاملی، بازی‌های لاتاری، و چیزهای دیگر.

Midway به دو بخش منطقه کودکان و منطقهٔ هیجان تقسیم شده است. مطمئن باشید که همه اعضای خانواده از اینجا لذت خواهند برد.

stampede-fun.jpg

یک نمایش سرگرم‌کننده

از رژه نمادین در خیابان 9th تا اجراهای بزرگ در Grandstand که هر ساله هزاران نفر را شگفت‌زده می‌کند، حتما می‌دانید که اینجا هیچ نمایشی کوچک نیست.

می‌توانید Superdogs و نمایش سگ‌ها را چک کنید، یا در مجموعه استمپید از Freestyle Morotcross لذت ببرید. اجراهای روزانه توسط Stampede Showband را هم از دست ندهید.

کل این رویداد پر است از اجراهای بزرگ و جذاب که شما را شگفت‌زده می‌کنند. تماشای آتش‌بازی را هم فراموش نکنید.

https://www.instagram.com/p/BljM2gAhs4n/?utm_source=ig_embed

بهشت عاشقان غذا

استمپید فرصتی عالی برای پر کردن اینستاگرام از عکس غذاهای رنگارنگ است. کیک‌های عالی، غذاهای خوشمزه، سالادهای پر از میوه، و غیره.

قبل از استمپید حسابی روزه بگیرید چرا که در این ۱۰ روز از حجم غذاهای خوشمزه، منفجر خواهید شد. بعد از استمپید می‌توانید به برنامهٔ عادی‌تان برای بقیه سال برگردید.

https://www.instagram.com/p/By76YmwnJyo/?utm_source=ig_embed

حداقل به لوکیشن یکی از صبحانه‌های رایگانی که قبلا در پیکوبینو آوردیم بروید و البته در Midway هم کلی فرصت دیگر در انتظار شما ست.

امسال Bar 1912 یک حرکت جدید برای برپایی بازار در BMO Centre انجام داده و البته بازار The Range Food در ساختمان بیگ فور هم هست.

شکم پر همیشه باعث می‌شود جشن‌ها را بهتر به خاطر بیاوریم.

یک تجربه فرهنگی

استمپید فقط خوردن، سواری و آبجو نیست! برای کسانی که به فرهنگ علاقه دارند، کلی تجربه عالی هست.

به کمپ Elbow River بروید تا فرصت بازدید از 26Tipis را پیدا کنید، از صنایع دستی بومی خرید کنید، از شیرینی Bannock لذت ببرید، و از سنت‌ها و لباس‌های مردم بومی کانادا در Treaty 7 دیدن کنید که از سال ۱۹۱۲ تا امروز در استمپید مشارکت داشته‌اند.

در ضمن می‌توانید از فرهنگ وسترن در Western Art Gallery دیدن نمایید و سلامی هم به خانواده سلطنتی استمپید کنید، و همچنین در منطقه استمپید سری به نمادهای فرهنگی و تاریخی بزنید.

https://www.instagram.com/p/BvUNyJFBmVx/?utm_source=ig_embed

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه استمپید به اینجا بروید و برای آپدیت‌های بیشتر در جریان کلگری استمپید ۲۰۱۹ با پیکوبینو همراه باشید.

منبع: Daily Hive