Wednesday, April 17, 2024
-0.6 C
Calgary

نهنگ‌های قاتل در خلیج بریتیش‌کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به تازگی خبر خوبی از طرف اداره شیلات و اقیانوس‌های کانادا درباره مشاهده نهنگ‌های قاتل که در خطر انقراض هستند، منتشر شده است. بر اساس این خبر محققان فدرال توانسته‌اند هر سه گروه نهنگ‌های قاتل ساکن آب‌های جنوبی که در خطر انقراض هستند را در حاشیه خلیج غربی جزیره ونکوور مشاهده کنند.

دان بیت که سخنگوی DFO است در ایمیلی گفته که محققان ابتدا در تاریخ 27 ژوئن وارد آب‌های اقیانوسی در Carmanah واقع در خلیج غربی جزیره ونکوور شدند. آن‌ها سپس با گروهی از اعضای L که شامل چهار نهنگ بودند روبرو می‌شوند. این گروه مجددا در تاریخ 28 ژوئن با همین دسته و در نزدیکی محل پیشین روبرو شدند.

به گفته بیت در تاریخ 30 ژوئن اعضای هر سه گروه از وال‌های قاتل ساکن آب‌های جنوبی توسط تیم دیده شدند. در این بین دسته بزرگی از گونه J که در بین آن‌ها فرزند جدید یعنی J31 نیز حضور داشت، شناسایی گردید. گروه K نیز در نزدیکی فانوس دریایی پانچنا و WCVI مشاهده می‌شوند. بعلاوه در این روز برخی از اعضای L نیز توسط تیم مشاهده گردید.

این خبرها تنها یک هفته بعد از مشاهده وال سفید و کم‌یاب بریتیش‌کلمبیا توسط تصاویر هوایی منتشر شده‌اند.

مسئولین بندر فریزر ونکوور با راه‌اندازی برنامه‌ای تحت عنوان نظارت و مراقبت بیشتر بر سکونت‌گاه طبیعی (ECHO) در سال 2014 گامی مهم برای مراقبت از این ‌گونه برداشت. جمعه گذشته و پس از آن‌که DFO خبرهایی درباره مشاهده وال سفید منتشر کرد، VFPA با پیشنهاد ECHO یک اخطاریه برای کاهش سرعت کشتی‌های حاضر در منطقه صادر کرد.

VFPA در اینباره افزود: این سومین اخطار کاهش سرعت از طرف ما بوده و صنعت کشتی‌رانی از ابتدای ماه ژوئن گوش به زنگ بوده است. ما منتظر بازگشت وال‌های قاتل ساکن آب‌های جنوبی به منطقه بوده‌ایم که موجب اعلام اخطار کاهش سرعت شدند. این اخطار تا تاریخ 30 سپتامبر اعتبار داشته و احتمال دارد در صورت باقی ماندن وال‌ها در منطقه با تمدید دو هفته‌ای تا تاریخ 31 اکتبر نیز پابرجا بماند.

در دو ماه گذشته موارد زیادی از مشاهده نهنگ‌های قاتل در نزدیک ونکوور گزارش شده است. در تازه‌ترین آن‌ها یک قایق موتوری پرسرعت هنگام تعقیب نهنگی قاتل در نزدیکی استنلی پارک مشاهده شد. در تصاویر این قایق با سرعت به دنبال نهنگ است و سایر قایق‌ها بدون حرکت ایستاده‌اند.

پیش از آن نیز دسته‌هایی از این گونه در Burrard Inlet، False Creek و Deep Cove مشاهده شده بودند.

دولت فدرال در ماه مه گذشته اقدامات جدیدی را برای محافظت از این وال‌های قاتل در خطر انقراض اعلام کرد. در این اقدامات ذکر شده که کشتی‌های تجاری و عمومی باید فاصله ایمن خود با این وال‌ها را حفظ کنند. این کشتی‌ها باید در صورت فاصله کمتر از 400 متر با وال‌ها سرعت خود را به هفت نات (15 کیلومتر در ساعت) کاهش دهند. کشتی‌ها باید پس از مشاهده وال‌ها به صورت موازی با آن‌ها حرکت کرده و از هرگونه تغییر ناگهانی مسیر خود بپرهیزند. این کشتی‌ها نباید در مسیر وال‌ها بایستند و حتما باید فاصله حداقل 100 متری را با آن‌ها حفظ کنند. کشتی‌ها همچنین باید از نزدیک شدن به وال‌ها از پشت یا جلو خودداری کنند.

منبع: dailyhive