Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

بارش شهابی Perseid را این هفته از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کم‌کم در حال نزدیک شدن به زمان اوج بارش شهابی سالانه برساوشی هستیم. این بارش خیره‌کننده‌ترین پدیده شهابی سال محسوب می‌شود.

اما به گفته Space و ناسا در سال 2019 همزمانی تاریخ به اوج رسیدن این بارش‌ با کامل شدن ماه باعث خواهد شد تا شاهد تعداد کمتری شهاب در آسمان باشیم.

به گفته ستاره‌شناسان امسال اگر شب‌های اوج بارش در تاریخ 12 و 13 آگوست به آسمان خیره شوید می‌توانید هر ساعت بین 10 تا 15 شهاب سنگ را مشاهده کنید.

هرچند این تعداد زیاد به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با بارش سال 2016 که خبری از نور مهتاب در آسمان نبود و هر ساعت بین 150 تا 200 شهاب‌سنگ دیده می‌شد، واقعا اندک است.

در وبسایت ناسا آمده: معروف‌ترین شهاب‌سنگ‌های سال که Perseids نام دارند به زودی در آسمان ظاهر خواهند شد. اما امسال اوج این بارش‌ها تحت تاثیر نور درخشان ماه در آسمان قرار خواهد گرفت. با این وجود شما می‌توانید هر ساعت ده‌ها شهاب‌سنگ که گاهی بسیار درخشان هستند و به توپ‌ آتشین شهرت دارند را در آسمان مشاهده کنید.

ناسا همچنین می‌گوید که شهاب‌سنگ‌های این بارش شهابی در حقیقت بقایای بجای مانده از دنباله ستاره دنباله‌داری به نام Swift Tuttle هستند. این ستاره با 16 مایل پهنا از جنس گرد ‌و غبار یخ هر 133 سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد. آخرین بار که این ستاره از داخل منظومه شمسی عبور کرد به سال 1992 باز می‌گردد و تا سال 2126 از این مسیر عبور نخواهد کرد. هر سال با عبور کره زمین از میان مسیر گذر این ستاره دنباله‌دار بارش‌های شهابی ناشی از برخورد ذرات ریز بجای مانده از دنباله‌دار با اتمسفر و در نتیجه سوختن آن‌ها، این پدیده نجومی را بوجود می‌آورد.

ناسا پیشنهاد کرده برای مشاهده بهتر این پدیده به شرق آسمان نگاه کنید.

ناسا می‌گوید: بارش Perseids به طور کلی از یک نقطه رخ می‌دهد و کمی در سمت چپ خوشه Pleiades قابل مشاهده است. اما شما تقریبا می‌توانید با تماشای هر نقطه از آسمان این بارش شهابی را ببینید.

همانند هر برنامه نجومی دیگر شما باید یک محل مناسب و به دور از آلودگی نوری را پیدا کنید و قدری به چشمان خود فرصت دهید تا به تاریکی محیط عادت کنند. ناسا توصیه می‌کند که در زمان مشاهده بارش شهابی از تماشای صفحه درخشان تلفن همراه خود نیز خودداری کنید.

به گفته ناسا هرچند احتمال مشاهده شهاب‌ها در روزهای اوج این بارش بیشتر است، اما می‌توان از یک هفته قبل نیز تعدادی از شهاب‌سنگ‌ها را در آسمان دید.

بارش شهابی Perseid 2019

زمان: شما می‌توانید این پدیده تماشایی را بین ساعات نیمه‌شب تا زمان طلوع خورشید و در روزهای 12 و 13 آگوست تماشا کنید. بنا به توصیه ناسا حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا چشمان شما با تاریکی محیط عادت کنند.

مکان: برای تماشای این پدیده به محیطی تاریک نیاز دارید که پیدا کردن آن در شهرها بسیار دشوار است. البته می‌توانید به یکی از پارک‌های محلی بروید و امیدوار باشید مکانی مناسب و تاریک پیدا شود. رفتن پشت‌بام خانه محل مناسبی برای تماشای این پدیده نیست، مخصوصا اگر منزل شما در مرکز شهر قرار داشته باشد. باید تا جای ممکن از آلودگی نوری دور شوید تا تجربه بهتری از این بارش شهابی داشته باشید. بنا به گفته ناسا در زمان مشاهده این بارش‌ها بهتر است به صفحه روشن تلفن همراه خود نگاه نکنید.

منبع: dailyhive