Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

افزایش خطرناک آمار مسمومیت با قارچ در بریتیش‌کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به تازگی مرکز اطلاع‌رسانی مواد مخدر و سموم در واحد کنترل بیماری بریتیش‌کلمبیا (BCCDC) نسبت به افزایش آمار مسمومیت با قارچ‌های سمی هشدار داده است. این مرکز با انتشار اطلاعیه‌ای عمومی از شهروندان استان خواسته تا بیش از گذشته مراقب مصرف قارچ‌های وحشی در طبیعت باشند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده بخش کنترل سموم BCCDC از تاریخ 30 سپتامبر 2019 تاکنون 201 تماس تلفنی در رابطه با مسمومیت با قارچ سمی دریافت کرده است. در سال 2018 این آمار مجموعا 202 تماس بوده و در سال 2017 نیز تنها 161 مورد مسمومیت به مرکز گزارش شده است.

در این بین چندین مورد گزارش مسمومیت با قارچ Amanita phalloides که به قارچ death cap نیز شهرت دارد نیز دریافت شده است. death cap به عنوان سمی‌ترین قارچ دنیا شناخته می‌شود.

طبق اطلاعیه BCCDC تعداد قارچ‌های death cap در چندین ناحیه استان ازجمله ویکتوریا، South Vancouver Island، Gulf Island، مترو ونکوور و منطقه Fraser Valley به مقدار زیادی افزایش یافته است.

در این بین کودکان خردسال بیش از سایرین در خطر مسمویت با قارچ و صدمات جبران‌ناپذیر جسمی قرار دارند.

ریموند لی که داروساز بخش کنترل سموم این مرکز است در اطلاعیه‌ای گفت: تقریبا دو سوم از تماس‌های دریافتی در رابطه با مصرف قارچ‌های سمی در سال 2019 شامل کودکان خردسال کمتر از پنج سال می‌شده است. شهروندان باید حتما پیش از مصرف هر نوع قارچ‌ وحشی و ناآشنا کاملا مراقب باشند. با توجه به افزایش تعداد قارچ‌های death cap در سطح استان احتمال مسمومیت از هر زمان دیگری بیشتر است. ما از تمام برداشت کنندگان قارچ‌های وحشی، والدین و صاحبان حیوانات اهلی می‌خواهیم تا هنگام حضور در پارک‌های شهری، جنگل‌ها و حتی حیاط خانه خود هوشیار بوده و مراقبت قارچ‌هایی که احتمالا رشد کرده باشند.

در سال 2016 یک کودک به دلیل مصرف قارچ death cap در بریتیش‌کلمبیا فوت کرد. از آن زمان تاکنون هیچ موردی مبنی بر مرگ انسان به دلیل مصرف قارچ سمی گزارش نشده است. با این وجود مسئولان BCCDC می‌گویند سال گذشته دو مورد مرگ سگ به دلیل مصرف احتمالی قارچ سمی دریافت کرده‌اند.

پاول کروگر که بنیان‌گذار انجمن قارچ‌شناسی ونکوور است در یک بیانیه گفت: با افزایش تعداد قارچ‌های death cap در نواحی مختلف بریتیش‌کلمبیا خطر مسمومیت با این نوع قارچ نیز بیش از پیش شده است. ما از برداشت‌کنندگان قارچ‌های وحشی عاجزانه تقاضا داریم تا در زمان جمع‌آوری قارچ‌ها در طبیعت هوشیارتر عمل کنند.

مسئولان BCCDC توصیه کرده‌اند که برای رعایت نکات ایمنی تنها به جمع‌آوری گونه‌هایی که کاملا شناخته‌شده هستند بپردازند. این نوع قارچ‌ها به راحتی از انواع سمی قابل تمیز دادن هستند. از سویی بهتر است از برداشت قارچ‌هایی که در نقاط تاریک و دورافتاده رشد جدا خودداری شود.

در صورتی که با موارد مشکوک مسمومیت با قارچ‌های سمی برخورد کردید با مرکز اطلاعات مواد مخدر و سموم تماس بگیرید. شماره تلفن 8911-567-800-1 متعلق به این واحد است و به صورت 24 ساعته آماده ارائه اطلاعات پزشکی ضروری به شهروندان می‌باشد.

منبع: Daily Hive