Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

پروبیوتیک غذایی و مکمل را هر چند وقت یکبار و چقدر باید مصرف کنید؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آیا می‌دانید پروبیوتیک را هر چند وقت یک بار لازم است مصرف کنید؟ برای پاسخ به این سؤال یک جواب قاطع و مسلم وجود ندارد. در واقع، محققان هنوز در حال تحقیقات هستند تا به ارزش مصرف پروبیوتیک برای سلامت پی ببرند، مشخص شود در چه موقعیت‌هایی مصرف پروبیوتیک مفید است و چه باکتری‌هایی باید به شما داده شود.

به عنوان مثال، اگر شما عموما سالم هستید و رژیم غذایی متنوع و متعادل دارید، احتمالا لازم نیست بر خوردن غذاهایی که حاوی پروبیوتیک بیشتر هستند یا حتی مصرف پروبیوتیک مکمل متمرکز شوید.

علاوه بر این، اگر رژیم غذایی ناسالم و ضعیفی دارید، مشخص نیست که مصرف پروبیوتیک یا افزودن غذاهای حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی شما بتوانید در سلامت دستگاه گوارش و معده شما مفید باشد یا خیر. در اینجا به شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم که در حال حاضر کارشناسان به آن پی برده‌اند و به شما می‌گوید چه وقت‌هایی مصرف پروبیوتیک می‌تواند مفید باشد و مصرف چه مقدار از پروبیوتیک‌ها می‌تواند در سلامت شما تفاوت ایجاد کند.

هر چند وقت یک بار؟

مشخص نیست که هر چند وقت یک بار لازم است پروبیوتیک مصرف کنید؛ یعنی مقدار مصرف روزانه توصیه شده برای پروبیوتیک هنوز مشخص نیست زیرا همه پروبیوتیک‌ها مثل هم نیستند و هیچ اتفاق نظری در مورد مقدار و نحوه مصرف پروبیوتیک وجود ندارد و این که آیا باید از طریق رژیم غذایی کسب شود یا به صورت مکمل مصرف شود هنوز مشخص نیست.

مقدار دوزی که برای پروبیوتیک لازم است به میزان زیادی به نوع محصول و برند آن بستگی دارد. با این که بسیاری از محصولات پروبیوتیکی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند در محدوده CFU یا دوز ۱ تا ۱۰ بیلیونی هستند اما برخی از محصولات پروبیوتیک وجود دارند که در دوز پایین هم کفایت می‌کنند و مؤثر هستند یا حتی برخی دیگر نیاز به مقادیر بیشتری برای مصرف کردن دارند.

الزام تحقیقات بیشتر

تحقیقات بیشتری لازم است تا به ذات پروبیوتیک‌ها بیشتر پی برده شود. با این که محققان هنوز کاملا پروبیوتیک‌ها را نشناخته‌اند اما به گفته مؤسسه ملی سلامت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها برای درمان عوارض خاص جسمی مفید هستند.

به عنوان مثال، طبق نتایج چندین تحقیقی که در مجله Antibiotics منتشر شد، مشخص شد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند اسهالی که ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است را تسکین دهند. به طور متوسط، تنها ۸ درصد از افرادی که پروبیوتیک مصرف می‌کنند دچار اسهال همراه با مصرف آنتی بیوتیک می‌شوند اما در مقایسه با آن، تقریبا ۱۸ درصد از افرادی که پروبیوتیک مصرف نمی‌کنند دچار اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می‌شوند.

ارتباط مصرف پروبیوتیک و یبوست!

در تحقیقات دیگری مشخص شد که پروبیوتیک‌ها در برطرف کردن یبوست در بزرگسالان مفید هستند و دفعات مدفوع را افزایش داده و از تورم می‌کاهند. در مورد بیشتر شدن دفعات اجابت مزاج هم باید گفت که به نظر می‌رسد پروبیوتیک بی.لاکتیس (B. lactis) تاثیر بیشتری داشته باشد و به طور هفتگی تعداد مدفوع را یک و نیم بار افزایش می‌دهد.

با این که این تفاوت کاملا محسوس و قابل ملاحظه است اما اگر کمی در مورد آن فکر کنید متوجه می‌شوید که تاثیرش بسیار کم است. حتی ممکن است در برخی افراد نسبت به دیگران پاسخ بهتری بدهد. اگر چه، محققان هنوز نمی‌دانند که چطور به این امر پی ببرند.

محققان اظهار داشتند که مطالعات بیشتر و جامع‌تری لازم است که بیشتر به این موضوعات پی برده شود و بدانند کدام پروبیوتیک‌ها و در چه مقدار باید توسط متخصصان تغذیه و پزشکان در آینده تجویز شوند.

گام بعدی برای مصرف پروبیوتیک

اگر قصد دارید برای درمان یک بیماری، عارضه جسمی یا حتی بیماری مزمن خاص یا درمان سیستم ایمنی سرکوب‌شده مصرف پروبیوتیک را آغاز کنید، بهترین راهکار این است که با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: insider