Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

تازه ترین اطلاعات آماری در مورد تلفات کرونا ویروس در ایران و جهان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اواخر هفته گذشته بالاخره ورود ویروس کرونا یا همان کروناویروس موسوم به COVID-19 به ایران، پس از روزها صحبت از کشف موارد مبتلا به آن در شبکه های اجتماعی، به طور رسمی تایید شد. تنها ساعاتی پس از خبر پیدا شدن دو مورد مبتلا به ویروس کرونا در قم، خبر رسید که هر دو نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده و از آن به بعد بود که شایعات در مورد کشف مواردی مشابه در دیگر شهرهای ایران از جمله تهران، ساوه، کاشان، شهسوار و برخی شهرهای دیگر منتشر شده و تعداد قربانیان تا به امروز همچنان افزایشی بوده و در جدیدترین آمار منتشر شده در وبسایت worldometers به ۴۳ نفر رسیده است.

در روز شنبه دهم اسفند، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام  کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که ۵۲ مورد در تهران و ۲۱ مورد در قم بوده و تاکنون ۱۲۳ بیمار بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

اگر چه تاکنون مقامات غیررسمی از تعداد بالای مبتلایان و قربانیان گفته اند اما بر اساس آمار رسمی نیز ایران اکنون پس از چین، بیشترین تلفات را در اثر ویروس کرونا داشته و موضوع ناخوشایند این که این آمار از تلفات تنها در کمتر از یک هفته اخیر رخ داده است.

برخی مقامات در ابتدا منشأ ورود ویروس کرونا به ایران را کارگران چینی شاغل در پروژه های عمرانی قم عنوان کردند، ادعایی که بعدها رد شد. همچنین تایید شده که اولین نمونه های کرونا که در کشورهای  کانادا، لبنان،بحرین، امارات، کویت و عراق پیدا شده مربوط به مسافران ایرانی یا کسانی که به تازگی از ایران بازگشته اند بوده است. در کل تاکنون در ۱۱ کشور مورد یا موارد مبتلا به کرونا شناسایی شده که منشأ آن ها ایران بوده است.

بعد از چین که بیشترین تعداد مبتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا را دارد، کره جنوبی وخیم ترین شرایط را داشته و بیش از ۳,۱۵۰ نفر در این کشور به طور رسمی به عنوان مبتلا به این ویروس معرفی شده اند که بیشترین تعداد مبتلا به کرونا در خارج از چین به شمار می آیند و البته این عدد غیر از حدود ۷۰۵ مسافری است که سوار بر کشتی دایاموند پرینسس در قرنطینه هستند و تاکنون ۶ نفر از آن ها نیز جان خود را از دست داده است. بسیاری از مبتلایان کره ای با کلیسای بزرگ کره جنوبی در ارتباط بوده اند که بار دیگر بر انتشار سریع کرونا در محیط های بسته از طریق سرفه و عطسه تاکید دارد. کارشناسان توصیه می کنند که شستن کامل و دقیق دست با صابون و مواد شوینده حاوی الکل به مدت دستکم ۲۰ ثانیه و رعایت اصول بهداشتی سختگیرانه مهم ترین راهکارها برای دور ماندن از ویروس کرونا هستند.

تعداد موارد کلی ابتلا به کرونا در جهان و تعداد تلفات در صببح روز شنبه سوم اسفند (لازم به ذکر است که این آمار به طور لحظه ای در همه گروه ها در حال تغییر و افزایش است)

همچنین جلوگیری از تماس دست با صورت، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و خودداری از روبوسی و دست دادن، اصولی هستند که باید به آن ها بسیار توجه داشت. موضوع نگران کننده این است که پزشکان چینی تایید کرده اند، افراد میزبان ویروس کرونا تا زمان بروز نکردن نشانه ها و عوارض این ویروس نیز می توانند آن را به دیگران منتقل کنند. پزشکان چینی قبلاً دوره نهفتگی ویروس کرونا را ۲ تا ۱۴ روز اعلام کرده بودند اما تحقیقات تازه نشان می دهد که این مدت می تواند تا ۲۷ روز نیز طول بکشد.

تعداد موارد ابتلا به کرونا در خارج از چین

تا هنگام نوشتن این مقاله به طور کلی ۸۵,۶۷۸ مورد ابتلا به کرونا در سراسر جهان به ثبت رسیده که به مرگ ۲,۹۳۳ نفر انجامیده است. در همین حال تعداد ۳۹,۶۵۹ نفر از مبتلایان به کروناویروس نیز درمان شده و به زندگی عادی خود بازگشته اند و بدین ترتیب تعداد موردهای فعال و درمان نشده رسمی ۴۳,۰۸۶ مورد در سراسر جهان است. از این تعداد، ۳۵,۲۶۸ مورد در حالت خفیف و ۷,۸۱۸ مورد در شرایط حاد ابتلا به کروناویروس قرار دارند. تاکنون ۶۱ کشور از کشف مورد ابتلا به کروناویروس در خاک خود خبر داده اند و هر روزه بر تعداد کشورهای درگیر افزوده می شود. در ادامه به تفکیک به بررسی کشورهای درگیر و تعداد مبتلایان تایید شده و تلفات هر کشور به خاطر ابتلا به ویروس کرونا خواهیم پرداخت.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با کشورهای درگیر کرونا ویروس، تعداد تلفات، میزان ابتلا در سراسر جهان و بسیاری آمارهای دیگر در مورد این ویروس آشنا کنیم.

آمار مبتلایان و تلفات در ۶۰ کشوری که تاکنون درگیر کرونا شده اند:

  1. چین: ۷۹,۲۵۷ مورد ابتلا (۲,۸۳۵ مورد مرگ)
  2. کره جنوبی: ۳,۱۵۰ مورد ابتلا (۱۷ مورد مرگ)
  3. ایتالیا: ۸۸۹ مورد ابتلا (۲۱ مورد مرگ)
  4. کشتی پرنسس دایاموند: ۷۰۵ مورد ابتلا (۶ مورد مرگ)
  5. ایران: ۵۹۳ مورد ابتلا (۴۳ مورد مرگ)
  6. ژاپن: ۲۴۰ مورد ابتلا (۵ مورد مرگ)
  7. سنگاپور: ۹۸ مورد ابتلا
  8. هنگ کنگ: ۹۳ مورد ابتلا (۲ مورد مرگ)
  9. آلمان: ۷۵ مورد ابتلا
  10. ایالات متحده: ۶۶ مورد ابتلا
  11. فرانسه: ۵۷ مورد ابتلا (۲ مورد مرگ)
  12. کویت: ۴۵ مورد ابتلا
  13. اسپانیا ۴۵ مورد ابتلا
  14. تایلند: ۴۲ مورد ابتلا
  15. تایوان: ۳۹ مورد ابتلا (۱ مورد مرگ)
  16. بحرین: ۳۸ مورد ابتلا
  17. استرالیا: ۲۵ مورد ابتلا
  18. مالزی: ۲۵ مورد ابتلا
  19. بریتانیا: ۲۰ مورد ابتلا
  20. امارات متحده عربی: ۱۹ مورد ابتلا
  21. کانادا: ۱۶ مورد ابتلا
  22. ویتنام: ۱۶ مورد ابتلا
  23. سوییس: ۱۵ مورد ابتلا
  24. سوئد: ۱۱ مورد ابتلا
  25. ماکائو: ۱۰ مورد ابتلا
  26. عراق: ۸ مورد ابتلا
  27. اسرائیل: ۷ مورد ابتلا
  28. اتریش: ۶ مورد ابتلا
  29. نروژ: ۶ مورد ابتلا
  30. عمان: ۶ مورد ابتلا
  31. کرواسی: ۵ مورد ابتلا
  32. یونان: ۴ مورد ابتلا
  33. لبنان: ۴ مورد ابتلا
  34. فیلیپین: ۳ مورد ابتلا (۱ مورد مرگ)
  35. فنلاند: ۳ مورد ابتلا
  36. هند: ۳ مورد ابتلا
  37. مکزیک: ۳ مورد ابتلا
  38. رومانی: ۳ مورد ابتلا
  39. دانمارک: ۲ مورد ابتلا
  40. گرجستان: ۲ مورد ابتلا
  41. هلند: ۲ مورد ابتلا
  42. پاکستان: ۲ مورد ابتلا
  43. روسیه: ۲ مورد ابتلا
  44. افغانستان: ۱ مورد ابتلا
  45. الجزایر: ۱ مورد ابتلا
  46. آذربایجان: ۱ مورد ابتلا
  47. بلاروس: ۱ مورد ابتلا
  48. بلژیک: ۱ مورد ابتلا
  49. برزیل: ۱ مورد ابتلا
  50. کامبوج: ۱ مورد ابتلا
  51. مصر: ۱ مورد ابتلا
  52. استونی: ۱ مورد ابتلا
  53. ایسلند: ۱ مورد ابتلا
  54. لیتوانی: ۱ مورد ابتلا
  55. مقدونیه شمالی: ۱ مورد ابتلا
  56. موناکو: ۱ مورد ابتلا
  57. نپال: ۱ مورد ابتلا
  58. نیوزیلند: ۱ مورد ابتلا
  59. نیجریه: ۱ مورد ابتلا
  60. سن مارینو: ۱ مورد ابتلا
  61. سریلانکا: ۱ مورد ابتلا
  62. قطر: ۱ مورد ابتلا

جمع کل: ۸۵,۶۷۸ مورد ابتلا

تلفات کلی: ۲,۹۳۳ مورد مرگ

تعداد بهبود یافتگان: ۳۹,۶۵۹ مورد

تحلیل ها و ترندهای روز مربوط به ویروس کرونا:

اکنون شیوع و میزان ابتلای مردم به ویروس کرونا در خارج از چین به طور روزانه بیشتر از داخل این کشور است.

از ۱۹ فوریه در سطح جهانی تعداد افرادی که روزانه درمان می شوند بیشتر از افرادی که است روزانه به کرونا مبتلا می شوند.

تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا و بیمارانی که در شرایط وخیم قرار دارند، در سراسر جهان روند کاهشی دارد.

در حالی که در چین شاهد نزولی شدن سیر ابتلا و مرگ هستیم، در خارج از چین شیوع کرونا شدت گرفته که نشان از شروع تازه شیوع گسترده این ویروس در خارج از کانون اصلی اش دارد.

نکاتی جزئی اما مهم در مورد ویروس کرونا:

نکته مهم این است که هر فرد مبتلا به ویروس کرونا آن را به دو تا سه نفر دیگر منتقل خواهد کرد.

علیرغم وحشت عمومی که ویروس کرونا ایجاد کرده باید بدانید که میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تنها ۲ درصد مبتلایان است که اکثر قریب به اتفاق آنان را افراد مسن و دارای نقص سیستم ایمنی تشکیل می دهند. نکته امیدوار کننده، کارگر نبودن این ویروس در مورد کودکان زیر ۹ سال است. به طور کلی هر چه جوان تر باشید احتمال مرگ در اثر ابتلا به کرونا به شدت کاهش می یابد.

 

احتمال انتقال، میزان مرگباری، دوره نهفتگی و کشورهای درگیر کرونا

بر اساس گزارش مقامات بهداشت چین، ۸۰ درصد از تلفات کروناویروس در این کشور بالای ۶۰ سال سن داشته و ۷۵ درصد از این افراد نیز از قبل به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت مبتلا بوده اند. به همین دلیل می توان ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن را عامل تعیین کننده مرگ یا بقا در صورت ابتلا به ویروس کرونا دانست. میانگین سنی افراد مبتلا به کروناویروس در خارج از چین، ۴۵ سال عنوان شده که بین سن ۲ تا ۷۴ سالگی متغیر بوده اند.

همانطور که گفته شد، دوره نهفتگی ویروس کرونا ۲ تا ۱۴ روز اعلام شده بود که اخیراً گفته شده احتمال افزایش این مدت تا ۲۷ روز نیز وجود دارد و از همه جالب تر اینکه ۷۱ درصد از مبتلایان را مردان تشکیل می دهند.

برای اطلاعات دقیق و آنی در مورد میزان شیوع کرونا در سراسر جهان می توانید به این لینک مراجعه کنید.