Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

افزايش زياد تعداد معاملات مسكن كلگرى در ماه فوريه ٢٠٢٠

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

ماه فوريه شاهد رشد ٢٣ درصدى تعداد معاملات مسكن نسبت به سال قبل بوديم. با داشتن يك روز بيشتر در ماه فوريه امسال، تعداد ١،١٩٧ واحد خانه در شهر كلگرى فروش رفت. البته همچنان اين تعداد از ميانگين طولانى مدت شهر كمتر است ولى قابل مقايسه با ميانگين سال هاى اخير است.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاك كلگرى: “اين نشانه قوى است براى اثبات حركت بازار به سمت بهبود. در ماه هاى اخير شاهد كاهش كل خانه هاى براى فروش در بازار و افزايش تقاضا بوديم. البته اين روند اگر ادامه يابد باعث ثبات در قيمت ها خواهد شد”.

شاخص قيمت ها در ماه فوريه به ٤١٦،٩٠٠ دلار رسيد كه در حد ماه قبل و تنها ١٪ كمتر از سال قبل است. به طور ميانگين قيمت ها از اوج آن در سال ٢٠١٤، ١١ درصد افت كرده اند.

آمار بازار

خانه هاى مستقل

– بعد از گذشت ٢ ماه از سال، تعداد كل معاملات براى خانه هاى مستقل نسبت به سال قبل ١٢٪ بيشتر شده است. هر چند در همه مناطق شاهد اين رشد نيستيم چون در مناطق City Centre، Northeast، و Northwest تعداد معاملات كم شده است.
– عمدتا به علت كاهش تعداد خانه هاى جديد براى فروش در غرب و جنوب شهر در مقايسه به سال قبل ١٪ تعداد خانه هاى جديد در بازار كم شده است.
– به علت افزايش تعداد معاملات و كاهش تعداد خانه براى فروش، بازار خانه هاى مستقل كه مدت ها به نفع خريداران بود به محدوده بازار متعادل وارد شده است.
– شاخص قيمت ها همچنان رو به افت است هر چند با سرعت بسيار كمتر. البته بازه تغييرات از افت ٣ درصدى در مركز شهر تا رشد ٢ درصدى در جنوب متغيير است. به طور كلى شاخص قيمت ها نسبت به سال قبل ١ درصد كمتر شده اند.

آپارتمان

– براى دومين ماه متوالى رشد معاملات با افزايش تعداد آپارتمان هاى جديد براى فروش در بازار همراه بود كه در نتيجه به افزايش تعداد كل آپارتمان ها در بازار انجاميد.
– شاخص قيمت ها در ماه فوريه كمى كمتر از ماه قبل و ٢٪ كمتر از سال قبل است. شاخص قيمت ها در ماه فوريه به ٢٤٤،٧٠٠ دلار رسيد كه نسبت به اوج قيمت ها در سال ٢٠١٤، افت ١٩٪ داشته است.

خانه هاى متصل

– بعد از گذشت ٢ ماه از سال افزايش معاملات و كاهش تعداد خانه هاى جديد براى فروش، تعداد كل خانه هاى متصل در بازار را كاهش داده است.
– بازار هنوز به نفع خريداران است ولى به سمت بازار متعادل پيش مى رود.
– اين بهبود از سرعت كاهش قيمت ها براى اين از خانه ها كاسته است.