Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

محققین هنگ‌کنگی: سیاست‌های کنترلی باید تا ساختن واکسن کرونا ادامه یابند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همه دولت‌ها می‌خواهند زودتر به قرنطینه سراسری پایان دهند و بگذارند که مردم به سر کار و زندگی عادی‌شان برگردند، اما این کار بدون نظارت نزدیک و کنترل موارد ابتلا در آینده عقلانی نیست، لااقل نه تا وقتی که واکسنی موثر برای کووید-۱۹ ساخته شود و اکثر مردم دنیا واکسینه شوند.

تحقیق جدید گروهی از دانشمندان هنگ‌کنگی نشان می‌دهد که آنچه در چین رخ داد، یعنی قرنطینه کامل ووهان و وضع مقررات آمدوشد سختگیرانه، تاثیر مهمی در کنترل سریع کووید-۱۹ داشته است. اما… خطر یک موج جدید شیوع همچنان وجود دارد.

پروفسور جوزف تی وو از دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید:

«هر چند معیارهای کنترلی باعث کاهش چشمگیر شمار مبتلایان به کووید-۱۹ شده‌اند، اما بدون رعایت ضوابط ممکن است خیلی سریع آمار مبتلایان بالا برود. به خصوص در محیط‌های شلوغ مثل کارخانه‌ها، دفاتر کاری، و مدارس که انتظار می‌رود به مرور باز شوند و فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر شود، خطر بالاتر است. ریسک انتقال با سفرهای خارجی نیز افزایش می‌یابد.»

چین با قرنطینه سراسری ووهان باعث شد که نرخ انتقال ویروس از ۲ و ۳ به ۱ کاهش یابد و در نتیجه اپیدمی رو به پایان است.

اما این دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر خیلی سریع و بی‌ملاحظه به زندگی عادی مثل قبل از کروناویروس برگردیم و محدودیت‌ها را برداریم، نرخ ابتلا دوباره افزایش می‌یابد و از کنترل خارج می‌شود.

پروفسور وو می‌گوید: «در حالی که سیاست‌های کنترلی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییرات رفتاری احتمالا تا مدتی ادامه می‌یابد، اما ادامه مبارزه فعالانه ضروری است و باید تعادل خوبی بین بازگشت به فعالیت‌های اقتصادی و پایین نگه‌داشتن نرخ انتقال رعایت کنیم و تا کشف واکسن به آن ادامه دهیم.»

«اگر بعد از کنترل اولیه بگذاریم که دوباره نرخ انتقال افزایش یابد، ضرر اقتصادی و آسیب سلامتی آن شدیدتر از موج اول خواهد بود.»

به نظر این گروه، کشورها تا ساخته شدن واکسن، باید مثل یک بندباز ماهر روی طنابی باریک حرکت کنند. رعایت تعادل بین بازشدن فعالیت‌های اجتماعی و سیاست‌های کنترلی مهم است.

به خصوص آزمایش سریع بیماران، ردگیری ارتباطات اجتماعی آنها، و قرنطینه خانگی برای قطع زنجیره انتقال، ضروری‌اند.

منبع: The Guardian