Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

کروناویروس: تمام دنیا منتظر تایید نتایج درمانی داروی Remdesivir

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یکی از بیمارستان‌های شیکاگو اخیرا برای درمان بیماران کووید-۱۹ که وضعیت حادی دارند، رو به داروی کمپانی Gilead با نام Remdesivir آورده است و اخبار لو رفته از این درمان کلینیکی نشان می‌دهد که علایم تب و تنگی نفس در بیماران بدحال، به سرعت کاهش یافته است و اکثرشان در کمتر از یک هفته ترخیص شده‌اند.

Remdesivir که خواص ضدویروسی دارد، از اولین داروهایی ست که گمان می‌رفت تاثیر مناسبی در درمان کووید-۱۹ داشته باشد و همه دنیا منتظر است که کمپانی Gilead نتایج استفاده آزمایشی از آن را منتشر کند و احتمالا با تایید این نتایج توسط سازمان غذا و داروی امریکا، و سازمان‌های مشابه در دیگر کشورها، تبدیل به اولین درمان رسمی برای این بیمار می‌شود.

دانشگاه داروسازی شیکاگو چندی پیش ۱۲۵ نفر را برای آزمایش Remdesivir انتخاب کرد که از بین‌شان ۱۱۳ نفر حال وخیمی داشتند، خبر خوب این است که اکثر آنها در کمتر از یک هفته ترخیص شدند و تنها ۲ نفر جان خود را از دست دادند.

این اطلاعات با درز ویدیوکنفرانس داخلی دانشگاه شیکاگو به دست آمده که در آن دکتر کیتلین مولان، متخصص بیماری‌های عفونی، اطلاعات را با اعضای دیگر به اشتراک می‌گذارد.

درمان‌های آزمایشی با Remdesivir هم‌اکنون در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز در جریان است ولی هنوز تا تایید رسمی آن زمان باقی مانده است اما امیدواری بالا ست.

کمپانی Gilead در واکنش به اخبار درز کرده، می‌گوید: «تنها چیزی که در این مرحله می‌توانیم بگوییم این است که منتظر انتشار عمومی نتایج رسمی این آزمایش‌ها هستیم.»

انتظار می‌رود که تا پنج‌شنبه آینده اطلاعات درمانی ۴۰۰ نفر اول نهایی شود و تا انتهای آوریل نتایج منتشر شوند.

دکتر مولان در ویدیوکنفرانس مربوطه گفته است: «کار ما سخت است زیرا مرجعی برای مقایسه نداریم. ولی یک چیز قطعی ست، با شروع تزریق این دارو، درجه تب بیماران افت می‌کند. حتی دیده‌ایم که یک روز بعد از شروع این درمان، بیمار دیگر نیازی به دستگاه کمک‌تنفسی نداشته است.»

«بیشتر بیماران ما حال وخیمی دارند و بیشتر آنها ظرف شش روز ترخیص می‌شوند، پس لزومی ندارد که درمان ۱۰ روز طول بکشد. در اصل فقط درمان ۳ بیمار ما تا ۱۰ روز طول کشید.»

کمبود داده‌ها باعث شده که انتظارات از این دارو در حد حدس و گمان باقی بمانند و هنوز هم زود است که نتیجه‌گیری قطعی داشته باشیم. اما دستاوردهای این دارو، امیدوارکننده‌اند.

تمام دنیا منتظرند که نتایج قطعی این آزمایش‌ها رونمایی شود.

منبع: Stats News