Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

آشنایی با جدیدترین داروهای کاهش وزن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی سال گذشته داروهای کاهش وزن Wegovy از Novo Nordisk مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و پزشکان قرار گرفتند. با این وجود قیمت بالای این داروها می‌تواند دسترسی شهروندان به آن‌ها را در سال جاری کمتر کند.

این داروهای جدید که تحت عنوان GLP-1 شناخته می‌شوند با تقلید فعالیت‌ هورمون‌های سیری موجب ایجاد این حس در مصرف‌کننده می‌شوند. طبق داده‌های موجود این داروها در آزمایشات بالینی ۱۵ تا ۲۰ درصد از وزن افراد را کاهش داده‌اند. در حالی که حدود ۱۲۰ میلیون شهروند بزرگسال آمریکایی می‌توانند برای درمان چاقی مفرط از این داروها استفاده کنند، Novo قصد دارد بازار هدف خود را گسترش دهد و به ۷۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان کمک کند.

هم‌اکنون پژوهشگران مشغول بررسی تأثیر این داروها بر بیماری پارکینسون و اعتیاد به الکل هستند. به گفته آن‌ها داروهای مذکور می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی پیشگیری کنند.

با این وجود Novo Nordisk توان عرضه Wegovy را در سراسر جهان را ندارد و فقط آن را در کشورهای ثروتمند عرضه می‌کند. در نتیجه بسیاری از افراد برای کاهش وزن به مصرف داروی دیابت Ozmepic روی آورده‌اند که موجل کاهش دسترسی بیماران دیابتی به آن شده است.

در حال حاضر یکی از رقیبان Novo  شرکت داروسازی Eli Lilly and Co است که با معرفی داروی Zepbound قصد دارد وارد بازار داروهای کاهش وزن شود. اما شرکت‌هایی نظیر Pfizer و AstraZeneca Plc نیز برای ورود به این بازار برنامه ۱۰ ساله و بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری را در نظر گرفته‌اند.

کسانی که اضافه وزن شدید دارند و با بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی، مشکلات کلیه و بیماری‌های دیگر درگیر هستند باید از داروهای کاهش وزن استفاده کنند. این داروها به عنوان یک راهکار مفید در کنار ورزش و رژیم غذایی شناخته می‌شوند.

هزینه استفاده ماهانه از داروهای Wegovy‌ و Zepbound‌ در ایالات متحده 1,000 دلار می‌شود. این موضوع باعث شده است تا شرکت‌های خصوصی بیمه تأثیر داروها را به صورت عمدی زیر سوال ببرند. با این وجود بررسی گزارش‌های استفاده از این داروها نشان می‌دهد که تاثیر آنی بر ایجاد افکار خودکشی در افراد ندارند.

به گفته دکتر لورن ابرلی، استادیار گروه پزشکی قلب و عروق دانشکده پرلمن دانشگاه پنیسیلوانیا، بیماران دیابتی سیاه‌پوست، آسیایی و اسپانیایی که تحت پوشش بیمه‌های خصوصی هستند دسترسی کمتری به داروهای GLP-1  دارند. این نابرابری نژادی موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

به باور دکتر لورن اوشمن، دانشیار گروه پزشکی خانواده دانشگاه میشیگان، تعداد زیادی از بیماران در سال ۲۰۲۴ امکان خرید این داروهای جدید را نخواهند داشت. با این وجود داروهای ارزان‌تر موجود در بازار که کاهش وزن کمتری را سبب می‌شوند، برای بهبود سلامتی مبتلایان به چاقی مفرط مفید هستند.

منبع: CTV News