Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

درمان کروناویروس: نتایج اولیهٔ ناامیدکنندهٔ داروهای Remdesivir و Hydroxychloroquine

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پیش‌تر در پیکوبینو نوشتیم که دنیا منتظر تایید نتایج درمانی داروی Remdesivir برای کووید-۱۹ است و حالا خبر رسیده که امیدها واقع‌بینانه نبوده‌اند.

ابتدا به هیدروکسی کلوروکویین بپردازیم که پرزیدنت ترامپ مدت‌ها ست بدون هیچ پشتوانه علمی استفاده از آن را توصیه می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم [پزشکان] از آن استفاده کنند، بگذارید بگویم، مگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟»

خیلی چیزها. پژوهشی در بین بازنشستگان ارتش ایالات متحده، نشان داده که نرخ مرگ و میر بیمارانی که با این دارو درمان می‌شدند بیشتر از گروه مرجعی است که آن را دریافت نمی‌کردند. دانشمندان فرانسوی هم تاثیر آن در درمان کووید-۱۹ را زیر سوال برده‌اند.

اما داروی دوم، Remdesivir هم با بخت و اقبال خوبی روبرو نبوده و شرکت سازنده‌اش، Gilead، می‌گوید که نتایج آزمایش اولیه آن ناامیدی به همراه آورده‌اند.

سخنگوی کمپانی می‌گوید: «ما معتقدیم که واشینگتن پست به درستی اهداف آزمایش اولیه را گزارش نکرده بود. و به خصوص، از آنجا که مشارکت‌کننده کافی نداشتیم، آزمایش در مراحل اولیه متوقف شد و نمی‌توان به نتایج آماری آن تکیه کرد.»

«به هر صورت نتایج اولیه قطعی نبودند و صرفا برخی داده‌ها نشان از تاثیر Remdesivir روی افرادی داشت که در بدو بیماری آن را دریافت می‌کردند.»

با این وصف، تا این لحظه کووید-۱۹ واکسن و درمانی ندارد و دانشمندان همچنان راه‌های کمک به بیماران را بررسی می‌کنند.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس از جمله نهادهای غیرانتفاعی ست که تلاش بیش از ۱۰۰ گروه برای ساختن واکسن را پشتیبانی می‌کند و امیدوار است که پس از غربال اولیه، ۱۰ واکسن آزمایشی را جدا کند و پس از بهینه‌سازی آنها، در نهایت ۲ تا ۳ واکسن را به تولید انبوه برساند.

هر چند تخمین اولیه از آماده شدن واکسن بین ۱۸ تا ۲۴ ماه خبر می‌دهد، اما آقای بیل گیتس می‌گوید که برخی تلاش‌ها سریع‌تر از زمان معمول جلو رفته‌اند و شاید زودتر هم به درمان قطعی کووید-۱۹ برسیم.

اینها روزهای سختی هستند، اقتصاد تعطیل شده و تمام چشم‌ها به دانشمندانی است که شبانه‌روزی روی کروناویروس جدید تحقیق می‌کنند. اما شاید بدترین چیز، امید واهی باشد که سیاست‌مدارها درباره بازگشایی اقتصاد و داروها می‌دهند.

همچنان بهترین دفاع، رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

منبع: NBC News