Tuesday, April 23, 2024
3.1 C
Calgary

محقق کانادایی: گونه‌هایی از کانابیس برای مبارزه با کووید-۱۹ موثرند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از ابتدای شیوع کرونا ویروس محققین در سرتاسر دنیا آستین‌ها را برای ساختن داروها و واکسن‌ها بالا زدند. اما جدیدترین خبر از این حوزه، کمی با قبلی‌ها فرق دارد.

گروهی از محققین دانشگاه Lethbridge در آلبرتا وقتشان را صرف مطالعات مرتبط با تاثیر عصاره‌های کانابیس در مبارزه با کووید-۱۹ کرده‌اند و در گزارش رسمی آنها می‌خوانیم: «عصارهٔ برخی گونه‌های کانابیس نتایج دلگرم‌کننده‌ای در مقابله با کووید-۱۹ نشان داده‌اند.»

این پژوهش در چارچوب یک همکاری با شرکت‌های Pathway RX و Swysh بوده است. شرکت داروسازی Pathway RX روی درمان‌های مختلف با کانابیس تمرکز دارد و Swysh نیز در کار توسعه گونه‌های جدید کانابیس است.

دکتر اولگا کووالچوک استاد علوم بیولوژیک در دانشگاه Lethbridge و همسرش ایگور سال‌هاست که روی خواص دارویی و ضد-التهابِ کانابیس تحقیق می‌کنند. آنها تا امروز بیش از ۱,۰۰۰ گونهٔ کانابیس را در آزمایشگاه‌شان ساخته‌اند.

وقتی پَندِمی کرونا شروع شد، آن دو به سراغ داده‌های قبلی‌شان رفتند و خواص گونه‌های کانابیس را بررسی کردند. نتیجهٔ مطالعاتشان فراتر از انتظار بود.

همانطور که می‌دانید، ویروس کووید-۱۹  —مثل هر ویروس دیگری—بعد از ورود به بدن بایستی به گیرنده‌های خاصی وصل شود تا بتواند سیستم ایمنی بدن را از پا در بیاورد.

در تحقیق دکتر کووالچوک مشخص شد که چند گونهٔ کانابیس قادرند این گیرنده‌ها را تغییر دهند طوری که کرونا ویروسِ جدید کمتر بتواند به آنها وصل شود و در نتیجه، در بدن پخش نشود.

دکتر کووالچوک قضیه را اینطور توضیح می‌دهد: «ساختمانی را تصور کنید که ۲۰ درِ ورودی دارد و آدم‌ها از آنها وارد می‌شود. حالا اگر بتوانیم ۱۷ در را قفل کنیم، عدهٔ کمتری وارد می‌شوند.» کانابیس نقش قفل را دارد.

در این تلاش ۱۳ گونهٔ کانابیس به مرحلهٔ پیشرفتهٔ تحقیق راه یافته‌اند و بعد از غربال نهایی، باید ببینیم آیا این درمان از طرف مقامات بهداشتی تایید می‌شود یا نه.

منبع: Narcity