Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

سازمان بهداشت جهانی: شاید کروناویروس هرگز از جوامع ما نرود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جدیدترین اظهارنظر می‌گوید که شاید کروناویروس هرگز از جوامع ما بیرون نرود و مردم دنیا مجبور باشند زندگی زیر سایهٔ آن را یاد بگیرند.

برخی کشورهای دنیا شروع به کاهش محدودیت‌های دوران قرنطینه اجتماعی کرده‌اند، و WHO از درِ مخالفت در آمده و می‌گوید که بازگشایی زودهنگام، شاید شانس ریشه‌کنی کووید-۱۹ را از ما بگیرد.

این ویروس که اواخر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین سر بر آورد تا کنون بیش از ۴.۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۳۰۰,۰۰۰ نفر را هم گرفته است.

مایکل رایان، مدیر فوریت‌های WHO می‌گوید: «برای اولین بار این ویروس وارد جمعیت انسان‌ها شده و پیش‌بینی زمانِ پیروزی بر آن، کار خیلی سختی است.»

او که در یک کنفرانس خبری در ژنو سخن می‌گفت، چنین ادامه داد: «این ویروس می‌تواند تبدیل به یک ویروس همه‌گیر بومی (فصلی و یا منطقه‌ای) شود و هرگز به کلی ریشه‌کن نشود.»

«HIV هرگز از بین نرفته است اما ما یاد گرفتیم که چطور با آن زندگی کنیم.»

از ابتدای شیوع این ویروس، بیش از نیمی از جمعیت کره زمین انواعی از قرنطینه را تجربه کرده‌اند. اما WHO می‌گوید هیچ تضمینی نیست که با کاهش محدودیت‌ها، موج دوم شیوع آغاز نشود.

رییس WHO آقای تدروس گیبریاسس هم می‌گوید: «بسیاری از دولت‌ها کاهش برخی محدودیت‌ها را در نظر دارند. اما توصیه ما این است که حالت آماده باش در همه کشورها در بالاترین سطح باقی بماند. در کل راه درازی تا پایان بحران داریم.»

آقای رایان هم با تاکید بر اینکه «راه بسیار بسیار بسیار درازی» تا رسیدن به وضع عادی و بازگشت به دوران قبل از کووید-۱۹ مانده، از کشورهای مختلف خواست که هشیاری خود را کاهش ندهند.

«بعضی‌ها تصور می‌کنند که ادامه قرنطینه خیلی خوب است و برخی دیگر هم می‌گوید که باز کردن قفل‌ها عالی جواب خواهد داد. هر دو تفکر خطرات خودشان را دارند.»

او همچنین حملات به کارمندان حوزه بهداشت را محکوم کرده و می‌گوید که در ماه آوریل حدود ۳۵ مورد حادثه بسیار جدی  در ۱۱ کشور دنیا رخ داده است. این حمله‌ها اکثرا از طرف افرادی بوده که اطلاعات غلط دریافت کرده‌اند، ولی برخی دیگر صرفا با هدف تولید خشونت بوده‌اند.

«کووید-۱۹ بهترین ویژگی‌های انسانی ما را بیرون آورده ولی همزمان بدترین‌ها را هم آشکار کرده است. بعضی‌ها این حق را به خود می‌دهند که ناراحتی خود را بر سر زحمتکش‌ترین افراد (جامعه پزشکی و بهداشتی) خالی کنند.»

«مواردی از خشونت و تبعیض در جوامع دیده‌ایم که هیچ منطقی پشت آنها نیست و باید جلوشان ایستاد.»

البته او اصرار دارد که در مسیر غلبه بر این ویروس، یک فرصت بزرگ داریم و آن چیزی نیست جز ساختن واکسنی قطعی، و دادن آن به همه مردم دنیا: «این واقعا یک فرصت بزرگ برای کل دنیا ست.»

منبع: Yahoo News