Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

کرونا بدون علائم، خطری برای همه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ویروس COVID-19 تاثیر غیرقابل انکاری بر زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا گذاشت؛ از بستری بسیاری در بیمارستان‌ها تا مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا ازجمله این تاثیرات هستند. با اینحال برخی پس از تماس با این ویروس مسری هیچگونه علائم بیماری را بروز نمی‌دهند.

اخیرا پژوهشگران درباره تاثیر بیماری بر این گروه از افراد تحقیق کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. این بررسی نشان داده که بدن این افراد دارای یک ملوکول بنام Human Leukocyte Antigen (HLA) بوده که در مراحل ابتدایی ورود عفونت به سیستم ایمنی کمک می‌کند.

به این ترتیب ژن HLA دلیل بروز پیدا نکردن علائم SARS-CoV-2 در بدن این افراد، حتی در هنگام بیماری، است.

این مطالعه که در مجله Nature به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که بدن آن‌ها دارای ژن جهش‌یافته HLA-B*15:01 است تا دو برابر دیگران در برابر بیمار شدن توسط این ویروس مقاوم هستند. همچنین امکان بروز علائم بیماری در بدن کسانی که دو کپی از این ژن را دارند یک هشتم دیگر افراد است.

در این مطالعه آمده: “ما متوجه شدیم ژن HLA-B*15:01 در بدن کسانی که علائم بیماری در آن‌ها ظاهر نشده بسیار بیشتر از کسانیست که علائم بیماری را بروز می‌دهند.”

جیل هالنباخ، نویسنده ارشد مقاله و پروفسور عصب‌شناسی دانشگاه University of California San Francisco، در اینباره گفت: “اگر بدن شما صاحب ارتشی باشد که بتواند دشمن را خیلی سریع شناسایی کند یک برتری قابل توجه خواهد داشت. این همانند آن است سربازانی داشته باشید که برای نبرد آماده بوده و دشمن خود را می‌شناسند.”

هرچند این ژن جلوی ورود ویروس به بدن را نمی‌گیرد اما مانع از بروز علائم بیماری ازجمله آبریزش بینی، تب و گلو درد می‌شود.

نویسندگان مقاله برای شناسایی افراد بدون علائم عفونت از پایگاه داده اهداکنندگان مغز استخوان استفاده کرده و حدود 30,000 نفر در این بررسی ثبت‌نام کردند.

شرکت‌کنندگان هرگونه نتیجه مثبت آزمایش SARS-CoV-2 و بروز علائم را در طول مطالعه (از فوریه 2020 تا آوریل 2021) که پیش از ارائه گسترده واکسن‌ها بود، گزارش دادند. بگفته پژوهشگران از میان 1,400 شرکت‌کننده‌ای که در این بازه زمانی نتایج آزمایش مثبت داشتند 136 نفر بدون علائم بودند.

در ادامه محققان به بررسی رابطه احتمالی میان افرادی که علائم بیماری در آن‌ها بروز پیدا نکرده بود و انواع گونه‌های ژن HLA پرداختند.

این بررسی‌ها نشان داد که در حدود 10 درصد جمعیت مورد مطالعه چنین رابطه‌ای داشتند. این گروه در بدن خود سلول‌های T داشتند که با وجود آنکه پیش از این در معرض ویروس قرار نگرفته‌ بودند، COVID-19 را شناسایی می‌کردند.

بگفته کالین فرنس، اپیدمیولوژیست کنترل عفونت و استادیار دانشگاه تورنتو، یکی از دلایل احتمالی برای رفتار این سلول‌ها می‌تواند مواجهه آن‌ها با دیگر انواع کروناویروس فصلی ازجمله گونه بیماری‌زا در سرماخوردگی معمولی باشد.

او در اینباره گفت: “تمام کروناویروس‌ها به همان اندازه که ما 98 تا 99 درصد به شامپانزه‌ها شباهت داریم، همانند یکدیگر هستند اما تفاوت‌های بنیادین دارند. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن تمام گونه‌های کروناویروس را 98 تا 99 درصد شبیه یکدیگر می‌بیند.”

بگفته فرنس ژن جهش‌یافته نیز رفتاری مشابهه سیستم‌های تشخیص چهره داشته و با سلول‌های T این توانایی را می‌دهد تا پاتوژن‌ها را بطور موثرتر، حتی پیش از آنکه با آن‌ها درگیر شوند، تشخیص دهند.

با تمامی اینها باید توجه داشت که بروز پیدا نکردن علائم بیماری در این گروه از افراد می‌تواند موجب پنهان ماندن ابتلای آن‌ها شود. برای مثال تب کردن به بدن کمک می‌کند تا محیط زیستی را برای پاتوژن‌ها نامناسب کرده و سرفه و عطسه نیز پاتوژن‌ها را از سطح شش‌ها خارج می‌کند. بعلاوه داشتن احساس بیماری به فرد هشدار می‌دهد تا از دیگران فاصله گرفته و مراقب انتقال آن به سایرین باشد.

بگفته فرنس این گروه از افراد یک خطر جدی برای جامعه هستند. او اظهار امیدواری کرده که مطالعاتی از این دست به مردم یادآور شود که عدم بروز علائم به این معنا نیست که فرد بیماری را به دیگران انتقال نمی‌دهد.

او باور دارد که کسب اطلاعات بیشتر درباره ژن‌هایی که با COVID-19 مبارزه می‌کنند می‌تواند به کشف آزمایش‌های تشخیصی بهتر یا پیشرفت‌های درمانی آتی کمک کند. نویسندگان مقاله نیز معتقد هستند که شناخت بیولوژیکی افرادی که علائم بیماری در آن‌ها بروز پیدا نمی‌کند می‌تواند به توسعه روش‌های درمانی، طراحی واکسن‌های بهتر و انجام اقدامات موثرتر در حوزه بهداشت عمومی منجر شود.

منبع: Global News