Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

هنوز از مصونیت جمعی برای کروناویروس فاصله زیادی داریم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که تلاش برای شناسایی تعداد واقعی مبتلایان به کووید-۱۹ ادامه داد، به نظر می‌رسد داستان کروناویروس تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. این پیامی ست که پژوهش‌های مختلف در چهارگوشه دنیا به ما می‌دهند.

تقریبا همیشه آمارهای اعلامی با تعداد واقعی مبتلایان فاصله زیادی دارند. فعلا تحقیقات می‌گویند که درصد مبتلایان به این بیماری در اکثر جوامع زیر ۱۰٪ است، و این درصد فاصله زیادی با پدیده «مصونیت جمعی» دارد.

مصونیت یا ایمنی جمعی به حالتی گفته می‌شود که درصد زیادی از جمعیت به یک بیماری دچار شده و در مقابل آن مصونیت یافته‌اند، از این رو افراد غیرمبتلا نیز در برابر بیماری مصون می‌شوند. این مصونیت جمعی می‌تواند به روش مصنوعی (واکسن) یا طبیعی (بیمار شدن اکثریت جامعه) به دست آید.

هنوز درصد کافی برای رسیدن به مصونیت جمعی در برابر کووید-۱۹ را نمی‌دانیم ولی چندین متخصص آن را حوالی ۶۰٪ برآورد کرده‌اند. و وقتی به آمار ابتلای مردم در شهرهای بزرگ دنیا می‌نگریم، شکافی بزرگ به چشم می‌آید.

Screen Shot 1399-03-09 at 11.28.54 AM.png

حتی در برخی از شهرها که بیشترین مبتلا را داشته‌اند، اکثریت مردم در خطر قرار دارند. در بعضی کشورها—مثل سوئد و موقتا بریتانیا—قرنطینهٔ محدودی برقرار شد تا مصونیت جمعی به دست آید. اما حتی در این کشورها هم آمار ابتلا بین ۷ تا ۱۷ درصد از مردم است.

در نیویورک که شدیدترین شیوع را داشت، حداکثر ۲۰ درصد از شهروندان به کووید-۱۹ مبتلا شدند که باز هم گپی بزرگ با حد آستانه (۶۰ درصد) را نشان می‌دهد.

اکنون بررسی‌های مشابهی در چین انجام می‌شود، هنوز گزارش دقیقی مخابره نشده اما تحقیقی در یکی از بیمارستان‌های ووهان نشان داده که تنها ۱۰ درصد از متقاضیانِ بازگشت بر سر کار، قبلا به ویروس مبتلا و در برابر این بیماری ایمن شده‌اند.

در مجموع این پژوهش‌ها یک پیام واحد برای ما دارند:

«مصونیت جمعی حالا حالاها به دست نمی‌آید.»

شواهد قدیمی نشان می‌دهد که معمولا پس از ابتلا به یک ویروس، مصونیت به دست می‌آید ولی ما هنوز مطمئن نیستیم که کروناویروسِ جدید هم چنین ویژگی‌ای دارد. به خصوص که در برخی موارد، ابتلای دوبارهٔ افرادِ بهبودیافته گزارش شده است.

مصونیت جمعی باعث می‌شود ترس عمومی درباره کووید-۱۹ از بین برود ولی همچنان خطر ابتلا افرادی را تهدید می‌کند که قبلا به آن دچار نشده‌اند و ریسک مرگ برای آنها، هیچ تغییری نمی‌کند. به بیان دیگر، مصونیت جمعی بدون کشف واکسن، همچنان باعث مرگ و میر عده‌ای خواهد شد.

نکته آخر اینکه: کووید-۱۹ یک بیماری تازه است، بر خلاف آنفولانزا، قبل از امسال کسی مصونیتی نسبت به آن نداشته زیرا هیچ اثری از آن در جامعه نبوده است. و این یعنی، هر چند نرخ مرگ‌و‌میر این دو بیماری مشابه است، اما کووید-۱۹ قادر به کشتن آدم‌های بیشتری است چراکه مصونیت کمتری در برابر آن وجود دارد.

منبع: Ny Times