Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

گزارش اشتغال مثبت امریکا، بازارهای بورس آسیا و قیمت نفت را بالا برد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در بازگشایی ابتدای هفته، دوشنبه صبح بازارهای سهام آسیا رشد جدیدی ثبت کردند و در قلهٔ سه‌ماهه خود ایستادند که دلیل اصلی آن گزارش اشتغال غافلگیرکننده امریکا است.

بازارهای اروپایی کاهش ملایمی را تجربه خواهند کرد، بازار آتی Euro Stoxx 50 افت ۰.۵ درصد، آتی FTSE افت ۰.۳ درصد، و آتی U.S. S&P 500 رشد ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

واسو مِنون، استراتژیست ارشد در بخش مدیریت ثروت OCBC Bank می‌گوید:

«داده‌های بیشتر و بیشتری که به دست می‌آوریم شاید تایید کنند که اقتصاد در حال بازسازی است و موج دوم شیوع کووید-۱۹ شاید آنقدرها جدی نباشد، این می‌تواند اعتماد به اقتصاد را افزایش دهد.»

دلیل این امیدوار آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی امریکا است. در حالی که انتظار می‌رفت ۷.۷ میلیون نفر دیگر در امریکا درخواست بیمهٔ بیکاری دهند و نرخ بیکاری این کشور به نزدیک ۲۰٪ درصد برسد، اقتصاد امریکا ۲.۵ میلیون نفر را در این بخش استخدام کرد و نرخ بیکاری از ۱۴.۷٪ به ۱۳.۳٪ کاهش یافت.

این داده‌ها همراه با کاهش محدودیت‌های قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، باعث شده که امیدواری به بهبود سریع اقتصاد، شکل بگیرد.

مِنون می‌گوید: «ما مشتری‌های زیادی داریم که پول نقد دارند و آماده تزریقشان به بازار هستند. ترس از جاماندن از این موج صعودی، کاملا واقعی است. توجه بسیاری افراد به خاطر تغییر جهت بازار، دوباره به آن جلب شده است.»

نرخ بازده اوراق قرضه دولتی امریکا هم با افزایشی چشمگیر جمعه شب به ۰.۹۵۹٪ رسید که از نیمهٔ مارچ تاکنون دیده نشده بود. نرخ قبلی ۰.۸۹۷٪ بود.

رشد سریع نرخ بازده اوراق قرضه دولتی امریکا، تمرکز تحلیلگران را به جلسهٔ سیاست‌گذاری دو روزه بانک مرکز امریکا جلب کرده است که چهارشنبه همین هفته برگزار می‌شود.

رئیس بانک مرکزی امریکا آقای ژروم پاول می‌گوید که اقتصاد امریکا احتمالا بیش از یک سال فشار تعطیلی به خاطر قرنطینه را حس خواهد کرد.

اما در چین هم فشار کاهشی از سمت تقاضا حس می‌شود به طوری که در ماه مِی صادرات کاهش یافته و کاهش واردات حتی از آن هم شدیدتر بوده ، که نشانگر کاهش رشد اقتصادی دنیا است.

آمارهای ژاپن نشان می‌دهند که کاهش تولید ناخالص داخلی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. طبق پیش‌بینی قبلی، ژاپن به خاطر کووید-۱۹ می‌رفت تا با بدترین رکود از دوران جنگ جهانی روبرو شود.

در این بین قیمت هر بشکه نفت برنت با ۲٪ رشد به ۴۳.۱۶ دلار رسید و نفت وست تگزاس هم با ۱.۶٪ رشد به ۴۰.۱۸ دلار رسید.

تاتسوفامی اوکوشی، اقتصاددان در Nomura Securities می‌گوید:

«فعلا بازارها با امیدواری نسبت به گشایش اقتصادهای جهانی عمل کرده‌اند، اما نفت آنقدرها هم بالا نرفته است. تزریق نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی بسیار زیاد بوده است.»

با امیدواری به حرکت دوباره چرخ اقتصادهای بزرگ دنیا، احتمالا اقبال به ارزهای امنی مثل دلار امریکا و یِن ژاپن افزایش می‌یابد و شاهد کاهش قیمت بقیه دارایی‌های امن مثل طلا و نقره خواهیم بود، کاهشی که البته پیش‌بینی می‌شود پس از شروع تورم ناشی از تزریق نقدینگی، پایان یابد و فلزات گران‌بها سقف‌های تاریخی خود را بشکنند.

منبع: Reuters