Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

مقایسه عملکرد کشورها در مواجهه با کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق بررسی‌ها آن دسته از کشورها که موفق به مهار شیوع COVID-19 و مرگ‌ومیر ناشی از آن شده‌اند دو ویژگی‌ مشترک دارند: واکنش سریع – جامعه‌محور بودن رویکرد

دکتر ساوریو استرنجز رئیس گروه اپیدمیولوژی و بررسی‌های زیستی Western University در مطالعه اخیر خود به این موضوع پرداخته که چرا کشورهایی چون کره‌جنوبی، ویتنام، هنگ‌کنگ و آلمان بیماری را سریعا کنترل کرده‌اند اما ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، بریتانیا و ایالات‌متحده در این امر موفق نبوده‌اند.

او می‌گوید: کشورهای غربی معتقدند بهترین سیستم درمانی متعلق به آنهاست و نیازی به یادگیری از دیگر کشورها، مخصوصا کشورهای آسیایی، ندارند. اما بنظر من باید نکات بسیاری از این کشورها بیاموزیم تا بتوانیم در مواجهه با موج دوم و شیوع بیماری‌های واگیردار دیگر واکنش مناسب‌تری نشان دهیم.

رویکرد جامعه‌محور به این معناست که شهروندان در خارج از مراکز بیمارستانی سریعا تست شوند تا بتوان موارد جدید و بیماران احتمالی را به شکلی سریع‌ و سودمند شناسایی کرد.

نویسندگان مقاله مثال‌های زیر را به عنوان نمونه‌های موفق چنین رویکردی ذکر کرده‌اند:

  • راه‌اندازی سریع مراکز تست drive-through و walk-in در کره‌جنوبی
  • قرنطینه مبتلایان احتمالی و اجباری کردن زدن ماسک در ویتنام
  • شناسایی دقیق تمام موارد احتمالی ابتلا و افراد در تماس با بیماران در تایوان
  • سیاست آزمایش گسترده برای شناسایی موارد خفیف‌تر ابتلا (مخصوصا در میان جوانان) در آلمان

در شمال ایتالیا شدت بیماری به قدری بالا بود که باعث تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها شد و همین امر رشد نرخ مرگ‌ومیر را در پی داشت. بعلاوه انتقال بیماران پس از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها به دیگر نقاط موجب انتشار ویروس در سرتاسر کشور شد.

به عقیده استرنجز کانادا با وجود داشتن نواقص فراوان، به دلیل حفظ زیرساخت‌های درمانی بجای مانده از زمان شیوع بیماری سارس در سال 2003، در میان کشورهای غربی بهتر عمل کرده است. تاکنون بیش از 8 هزار شهروند کانادایی جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت شیوع در خانه‌های سالمندان، زندان‌ها، شرکت‌های تولید مواد غذایی و مراکز مراقبتی نگران‌کننده بوده است.

مسئولان همزمان با بازگشایی‌های بیشتر به مردم توصیه می‌کنند در صورت مشاهده علائم بیماری در خانه بمانند، فاصله فیزیکی با دیگران را حفظ نمایند، از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند و حتما در اماکن عمومی ماسک به صورت بزنند.

خالی ماندن ظرفیت بیمارستان‌ها و وجود تجهیزات پیشگیری و درمانی کافی برای ادامه روند بازگشایی ضروری است و چنین امری تنها با همکاری شهروندان ممکن خواهد بود.

منبع: CBC