Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

دستگیری موسس ایرانی Payment24 به اتهام دور زدن تحریم‌های امریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سید سجاد شهیدیان، موسس Payment24، پس از دستگیری در لندن به درخواست دولت ایالات متحده، متهم شد که به روش‌های غیرقانونی به شهروندان ایران کمک می‌کرده تا با کسب‌و‌کارهای امریکایی ارتباط مالی برقرار کنند.

او پس از دستگیری استرداد به ایالات متحده را پذیرفت، و در ادامه از لندن به امریکا منتقل شد.

او که در ماه مِی در دادگاهی در مینسوتا، اتهامات وارده را رد کرده بود سه‌شنبه در جلسه‌ای با قاضی که با ویدیوکنفرانس برگزار شد، اتهام «توطئه برای کلاهبرداری و قانون‌شکنی علیه ایالات متحده» را پذیرفت.

مانی اَتوال، وکیل مدافع عمومی که شهیدیان را نمایندگی می‌کند، گفت: «آقای شهیدیان بسیار از اعمالش پشیمان است و مسئولیت آنها را می‌پذیرد، او می‌خواهد این اشتباهات را پشت سر بگذارد و زندگی‌اش را از سر بگیرد.»

دادستان امریکایی آقای شهیدیان، Payment24 و مدیر اجرایی آن را متهم کرده که با تبادلات مالی‌شان تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض کرده‌اند و متهم به پولشویی، قانون‌شکنی، سرقت هویت، و کلاهبرداری اینترنتی هستند.

به گفته دادستان، کارکرد اصلی Payment24 از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ کمک به شهروندان ایرانی برای خریدهای آنلاین، نظیر نرم‌افزارهای کامپیوتری و سرورهای آنلاین از شرکت‌های امریکایی بوده است. این در حالی است که طبق تحریم‌های جامع امریکا، صادرات هر گونه کالا، خدمات و فناوری‌های امریکایی به ایران ممنوع است.

دادگستری امریکا می‌گوید آقای شهیدیانِ ۳۳ ساله، اعتراف کرده که با فریبکاری مقصد اصلی کالاها و خدماتی خریداری شده را از کسب‌و‌کارهای امریکایی مخفی می‌کرده و با ایجاد صدها حساب Paypal با پاسپورت‌های جعلی یا دیگر مدارک، اقداماتش را جلو می‌برده است.

قرار است ۱۵ اکتبر حکم دادگاه به او اعلام شود.

منبع: WSJ