Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

معترضین مجسمه جان مکدونالد در مونتریال را سرنگون کردند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در تعطیلات آخر هفته، معترضینی که خواهان حذف بودجه پلیس بودند مجسمه جان اِی. مکدونالد، اولین نخست وزیر کانادا را در مونتریال سرنگون کردند.

ویدیوهای این رویداد نشان می‌دهد که این بنای یادبود، که در محاصره بَنِرهای زیادی بود، توسط تظاهرکنندگان به زیر کشیده شد و صدای تشویق آنها همزمان با واژگونی مجسمه و جدا شدن سر آن، اوج گرفت.

اعتراض این گروه بخشی از اعتراض‌های سراسری است که برای حذف بودجه پلیس در استان‌های مختلف انجام شده‌اند.

https://www.instagram.com/p/CEfEnvknQzI/

رهبران سیاسی در سرتاسر کبِک این کار را محکوم کرده‌اند.

نخست وزیر، فرانسوا لیگالت در توییتر نوشت: «هر دیدگاهی که درباره مکدونالد داشته باشید، نابودی یک یادبود به این شکل اصلا قابل پذیرش نیست. ما باید با نژادپرستی مبارزه کنیم اما نابودی بخشی از تاریخ کشورمان، راه‌حل ماجرا نیست.»

او این را هم اضافه کرد که مجسمه باید به حالت اولش برگردد.

شهردار مونتریال، والری پلانته هم این کار را محکوم کرده اما می‌گوید که پس‌زمینه فکری درباره این یادبودها می‌تواند مورد بحث قرار گیرد.

«برخی از این بناهای یادبود، اینجا یا در نقاط دیگر، در مرکز بحث‌های احساسی امروز قرار دارند. من فکر می‌کنم که به جای حذف این مجسمه‌ها ما می‌توانیم آنها را در پس‌زمینه تاریخی‌شان مورد بحث قرار دهیم. همچنین موافقم که مجسمه‌هایی نصب شوند که بیش از پیش نماینده جامعه امروز ما باشند.»

دفتر عمومی هنر در شهرداری مونتریال وظیفه هماهنگی برای نگهداری این مجسمه را دارد و پلانته می‌گوید: «بعد از مشورت با متخصصین آثار تاریخی درباره گام‌های بعدی حرف خواهیم زد.»

پلیس مونتریال در حال بررسی این حادثه است.

این یادبود بارها هدف تخریب قرار گرفته و مجسمه‌ای بحث‌برانگیز است که در ماه جولای مردم با گردآوری ۱۱,۰۰۰ امضا خواهان حذف آن از چهره شهر شده بودند. چند روز بعد از آن نیز یکی دیگر از مجسمه‌های مرتبط با مکدونالد در جریان اعتراضی مشابه، به طور کامل با رنگ صورتی پوشانده شده بود.

منبع: Daily Hive