Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

اثرگذاری قوی واکسن کروناویروسِ کمپانی Johnson & Johnson در تست‌های اولیه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمپانی Johnson & Johnson همین هفته خبر از شروع فاز سومِ تست‌های واکسن کووید-۱۹ داد و در بیانیه‌اش اشاره کرد که «نتیجه تست‌های اولیه بسیار مثبت بوده‌اند».

این غول داروسازی امریکا می‌گوید که در فازهای اول و دومِ تست واکسن روی داوطلبین، که بین ۱۸ تا ۵۵ سال داشته‌اند، در ۹۹٪ از موارد آنتی‌بادی‌های کروناویروس ایجاد شده و آنها را در برابر این ویروس ایمن کرده است.

تحلیل‌ها نشان داده که عوارض جانبی این واکسن، بسیار اندک بوده‌اند و فقط در چند روز از بین رفته‌اند.

البته مشخص نیست که آیا داوطلبینِ بالای ۶۵ سال هم به خوبی ایمن شده‌اند یا خیر زیرا در نتایج منتشر شده، فقط ۱۵ نفر از این گروه سنی وجود دارند.

طبق اعلام کمپانی، در بین سالمندان فقط ۳۶٪ دچار عوارضی مثل کوفتگی عضلانی شده‌اند، در حالی که این نرخ برای جوان‌ترها ۶۴٪ بوده است؛ شاید این نشانه‌ای از عملکرد ضعیف واکسن در بدن کهنسال‌ها باشد.

اما یکی از جنبه‌های مثبت واکسن Johnson & Johnson این است که فقط با یک تزریق می‌تواند واکنش ایمنی مناسب در بدن ایجاد کند. یکی از دغدغه‌های بزرگ برای تولید و توزیع سریع‌تر واکسن‌ها، تک-مرحله‌ای یا دو-مرحله‌ای بودن آنها است.

چنانچه در فاز ۳ تایید شود که این واکسن با یک تزریق قادر به ایجاد ایمنی است، فرآیند توزیع واکسن و تولید آن برای میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا، تسریع خواهد شد.

فاز سوم تست واکسن Johnson & Johnson با مشارکت ۶۰,۰۰۰ نفر در ۳ قاره انجام خواهد شد.

منبع: Yahoo! News