Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

پاسخ ترودو به طرح محافظه‌کاران درباره حضور هوآوی در شبکه 5G کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این هفته حزب محافظه‌کار کانادا طرحی را برای تسریعِ تصمیم‌گیری درباره حضور کمپانی هوآوی (Huawei) در شبکه 5G کانادا رونمایی کرد.

در واکنش به این طرح، نخست وزير جاستین ترودو گفت: «ما برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع مهم بر ارزیابی آژانس‌های امنیتی کشورمان تکیه خواهیم کرد.»

او که سه‌شنبه صبح در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: «دولت من در حال همکاری با متحدین کانادا است، مشورت‌های وسیعی دریافت می‌کند، و می‌توانم به شما قول دهم که تصمیم ما کاملا بر ارزیابی و پیشنهاد آژانس‌های امنیتی کانادا استوار خواهد بود.»

طرح حزب محافظه‌کار از دولت ترودو می‌خواهد که تصمیم خود درباره حضور یا حذف هوآوی از شبکه 5G کانادا را ظرف ۳۰ روز بگیرد و برنامه‌ای را برای مقابله با دخالت خارجی از سوی چین تهیه نماید.

ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار این هفته در کنفرانس خبری‌اش گفت:

«سرقت دارایی‌های فکری، کپی‌برداری از دستاوردهای فناورانه، و جاسوسی دیجیتال از جمله مشکلات ما در رابطه با چین هستند؛ اینها واقعیت‌های موجودند. اکنون دولت ما و بسیاری از رهبران تجاری نیز به این نتیجه رسیده‌اند. مدت‌ها است که اقتصاد ما شاهد تثبیت بازوهای پکن در خاک کانادا ست.»

سال گذشته، دولت ترودو اعلام کرد که تصميم درباره حضور هوآوی در شبکه 5G کانادا پیش از انتخابات فدرال ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد. اما چنین نشد.

کانادا از دسامبر ۲۰۱۸ با چین درگیری دیپلماتیک پیدا کرده، درست از زمانی که مِنگ وان‌ژو، مدیر مالی هوآوی در خاک کانادا دستگیر شد تا به ایالات متحده مسترد شود.

در مارچ ۲۰۱۹ دولت کانادا خبر از شروع دادگاه خانم وان‌ژو برای رسیدگی به این استرداد داد و چند روز بعد چین به خاطر این دستگیری از کانادا شکایت کرد.

اما در بهار امسال قاضی پرونده، حکم به نگهداری خانم وان‌ژو در خاک کانادا داد و تا امروز تلاش وکلای او برای جلوگیری از استرداد به ایالات متحده ادامه دارد.

منبع: Daily Hive