Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

واکسن Moderna به مدت ۶ ماه ۹۰ درصد اثربخشی خواهد داشت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تولیدکنندگان واکسن Moderna می‌گویند این واکسن پس از دریافت دوز دوم حداقل تا ۶ ماه تأثیر ۹۰ درصدی دارد. آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که این عدد می‌تواند تا ۹۵ درصد افزایش پیدا کند.  این شرکت با اندازه‌گیری آنتی‌بادی موجود در خون توانسته به این نتایج دست پیدا یابد.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است داده‌های بدست آمده از آزمایشات پیش بالینی جدید نشان می‌دهد که این واکسن می‌تواند بر گونه‌های مختلف این ویروس تأثیر بگذارد. اثر واکسن دو هفته پس از دریافت دوز دوم خود را نشان می‌دهد. این اطلاعات از آزمایش بالینی فاز III بدست آمده که روی بیش از 900 مورد مبتلا به کووید-۱۹ انجام پذیرفته است که از این تعداد ۱۰۰ مورد مبتلا به گونه‌های شدیدتر این ویروس بوده‌اند.

این خبر پس از انتشار مقاله‌ای در تاریخ 6 آوریل در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد. در این مقاله ذکر شده است که آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن Moderna  می‌تواند ۹۴٪ اثربخشی داشته باشد که دوره 180 روزه تاثیر آن پس از دریافت دوز دوم قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین پس از اینکه دریافت ۸۵۵،۰۰۰ دوز واکسن Moderna با تأخیر روبه‌رو شد، ژنرال دنی فورتین که برنامه توزیع واکسن کانادا را رهبری می‌کند، این تأخیر را موجب عقب‌افتادن برنامه‌ها خواند. کانادا 44 میلیون دوز واکسن سفارش داده است و در حال حاضر بیش از 2 میلیون دوز را در سراسر کشور توزیع کرده است.

سازمان بهداشت کانادا واکسن دو-دوز Moderna را در دسامبر سال گذشته تصویب کرد. دریافت این واکسن برای بزرگسالان بالای 18 سال مجاز است. این شرکت تولید کننده در حال آزمایش واکسن خود روی نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله است و اعلام کرده است که کودکان بین ۶ ماه تا ۱۱ ساله را نیز برای آزمایشات بعدی خود ثبت ‌نام می‌کند.

در حال حاضر اعتماد به واکسن Moderna بسیار بیشتر از واکسن AstraZeneca است.

در نظرسنجی که توسط Leger و انجمن مطالعات کانادا انجام شد، از 1523 کانادایی ۷۷٪ اعلام کرده بودند که به واکسن Moderna اعتماد خواهند کرد. در همین حال فقط 53٪ اظهار داشتند که با دریافت یک دوز از واکسن AstraZeneca مشکلی ندارند. همچنین واکسن Pfizer-BioNTech با 82٪ قابل‌اعتمادترین واکسن شناخته شده است.

در ماه مارس پس از اینکه آژانس دارویی اروپا یک «رابطه احتمالی» بین تزریق واکسن AstraZeneca و لخته‌شدگی خون پیدا کرد، با وجود اینکه استفاده از این واکسن را بی‌خطر خوانده بود، بسیاری از کشورهای اروپایی نظر خود را نسبت به این واکسن تغییر دادند.

مقامات بهداشت استان کبک نیز اعلام کردند که اولین مورد لخته شدن خون را در فردی که واکسن کووید-۱۹ AstraZeneca دریافت کرده بود مشاهده کردند. مقامات بهداشت کبک در بیانیه‌ای گفتند که این شخص تحت مراقبت بهداشت و خدمات اجتماعی قرار گرفته است و اکنون در منزل خود در حال بهبود یافتن است.

 

منبع: Globalnews