Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

همه چیز درباره دوز چهارم واکسن کووید-۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که کمتر از نیمی از جمعیت کانادا دوز سوم واکسن کووید-۱۹ را دریافت کردند، سویه BA.5 با سرعت فراوان در حال گسترش است.

با افزایش فشار کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و مردم، دولت‌های استانی میزان دسترسی به واکسیناسیون را برای افراد بالای ۱۸ سال دارای نقض ایمنی و افراد مسن افزایش دادند.

اقدام دولت‌های استانی با توصیه کمیته مشاوره ملی ایمن‌سازی کانادا (NACI) در تضاد است. به عقیده NACI افرادی که در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند باید برای دریافت واکسن اقدام کنند و جوانان می‌توانند برای دریافت واکسن تا پاییز منتظر بمانند.

داده‌ها از دوز سوم نشان می‌دهد که این دوز در کاهش موارد ابتلا و کاهش تعداد بستری‌شدگان و مرگ و میر تأثیر بگذارد. اما دوز چهارم تنها می‌تواند تأثیر پایینی بر روی گروه‌های آسیب‌پذیر بگذارد.

آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی (VIDO) دانشگاه ساسکاچوان، معتقد است دریافت دوز چهار باعث کاهش شدت بیماری می‌شود.

هم‌اکنون موج هفتم کویید-۱۹ توسط سویه BA.5 ایجاد شده است. نزدیک به ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این سویه مبتلا هستند و تعداد بستری‌شدگان بیمارستان‌ها افزایش‌یافته است.

بهترین زمان برای دریافت دوز چهارم واکسن کووید-۱۹

محافظت دوز چهارم نسبت به دوزهای دیگر بسیار کوتاه است. مطالعه پزشکی که در مجله NEJM‌ منتشر شده حاکی از آن است که دوز چهار شدت بیماری را در افراد بالای ۶۰ سال کاهش می‌دهد اما بعد از چند هفته اثربخشی آن کاهش می‌یابد.

یک مطالعه جدید کانادایی که به تازگی در BMJ‌ منتشر شده نشان می‌دهد میزان محافظت دوز چهارم واکسن کووید-۱۹ بر روی ساکنان خانه‌های سالمندان انتاریو بسیار بالا است اما زمان محافظت این دوز مشخص نشده است.

به عقیده دکتر زین چاگلا، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار دانشگاه مک‌مستر، کانادایی‌های مسن و افراد دارای نقص ایمنی می‌توانند بیشترین تأثیر را از دوز چهارم بگیرند، اما این دوز می‌تواند برای جوان‌ترها تأثیر زیادی نداشته باشد.

در حالی که سویه BA.5 در حال گسترش است کمتر از نیمی از کانادایی‌ها دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

دکتر دیوید نیلور، مدیر برنامه مقابله با بیماری همه‌گیر سارس معتقد است مهم‌ترین مشکل کنونی کانادا افرادی هستند که دوز سوم واکسن کووید-۱۹ را دریافت نکرده‌اند.

به گفته دکتر چاگلا، تشویق جوانان به دریافت دوز چهارم می‌تواند نتیجه منفی بر روی افراد بگذارد که به دنبال دریافت دوز سوم واکسن هستند. افرادی که دوز دوم را دریافت کرده‌اند ممکن است در خصوص میزان اثربخشی دوز چهارم دچار تردید شوند.

راسموسن در خصوص دوز تقویت‌کننده می‌گوید: «بسیاری از مردم تصور می‌کنند دریافت دوز تقویت‌کننده یا بوستر اختیاری است و هیچ تأثیری بر افزایش ایمنی ندارد. این باور باعث شده است افراد کمتری برای دریافت دوز سوم اقدام کنند. بااین‌وجود، دوز سوم ایمنی بسیار بالایی در برابر امیکرون BA.1 ایجاد می‌کند.»

دریافت دوز تقویت‌کننده‌ با پیدایش سویه‌های مسری‌تری نظیر BA.4 و امیکرون BA.5 و سویه نگران‌کننده BA.2.75 که در هند در حال گسترش است، اهمیت پیدا می‌کند.

کارشناسان معتقدند واکسن دو ظرفیتی مدرنا در برابر سویه‌های BA.2.12.1، BA.2 و BA.5 حافظت قابل‌توجهی در افراد ایجاد نمی‌کند. به‌طورکلی، واکسن‌های دو ظرفیتی پروتئین اسپایک ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند. این نوع  واکسن‌ها با درمان‌های جدیدی همچون تقویت‌کننده‌های داخل بینی یا واکسن‌های پان کرونا متفاوت هستند و عملکرد متفاوتی دارند.

دکتر چاگلا به کانادایی‌های پیشنهاد می‌کند پیش از اعمال محدودیت‌های دولت برای ایمن‌سازی خود در برابر کروناویروس اقدام کنند.

 

 

منبع: CBC