Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

نقش کنترل استرس در بهبود مهارت‌های یادگیری ریاضی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تنگ شدن نفس و عرق کردن دستان ازجمله علائم بروز استرس ریاضی هستند. منشا این استرس روانیست و مستقیما بر مهارت یادگیری ریاضیات تاثیر منفی می‌گذارد.

استرس ریاضی یک ترس شایع میان دانش‌آموزان است. پروفسور دانیال انصاری، نماینده کانادا در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی و رشد، با بررسی نتایج یک مطالعه این موضوع را روشن‌تر می‌کند. بگفته او 60 درصد دانش‌آموزان مقطع هشتم نگران بروز چالش‌های ریاضی در دوران تحصیل هستند و 30 درصد در هنگام انجام تکالیف ریاضی احساس ناراحتی می‌کنند.

بگفته پروفسور انصاری باید به رفتار و احساسات دانش‌آموزان در هنگام بروز استرس ریاضی توجه شود، زیرا بین این استرس و عملکرد ریاضی آن‌ها رابطه معکوس وجود دارد. بروز استرس بر حافظه فعال دانش‌آموز تاثیر گذاشته و با درگیر کردن مغز او، تمرکزش بر مهارت حل مسئله را از بین می‌برد.

در این بین افراد بزرگسال نیز می‌توانند استرس ریاضی را منتقل کنند. معلمان و والدینی که دچار این استرس هستند با انتقال آن به دانش‌آموزان موجب کاهش عملکرد آن‌ها می‌شوند.

بگفته پروفسور انصاری کودکانی که استرس ریاضی کمتری دارند از عملکرد بهتری در این علم برخوردار هستند. با اینحال وجود این استرس بمعنای ناتوانی دانش‌آموز در یادگیری ریاضیات نیست، بلکه نحوه برخورد دانش‌آموزان با این استرس میزان موفقیت آکادمیک آن‌ها را تعیین خواهد کرد.

انصاری در اینباره گفت: باید استرس ریاضی را بعنوان نشانه‌ای از عدم یادگیری این علم تصور نکینم. ما می‌توانیم با استرس ریاضی مقابله کرده و ذهن دانش‌آموز را از بند آن آزاد نماییم. به این ترتیب ذهن او بیشتر درگیر مسائل ریاضی شده و از حل آن‌ها لذت خواهد برد.

منبع: Western Education